Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Malin Hoelstad/SvD/TT
Bild: Malin Hoelstad/SvD/TT

Informera om vaccinering tydligt och ofta

"Vaccin försenat till NU-vården—tvingas boka om", stod att läsa i TTELA 26 februari.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Eftersom det är så osäkert med leveranser av vaccin varför inte tänka om angående bokning av tid för vaccinering?

Det kan inte vara ett genomtänkt system som nu tillämpas att var och en ska ringa och boka tid för vaccinering och svaret blir ”Tyvärr har vi inget vaccin, du får ringa igen för att få tid”!

Undertecknad är helt överens om att ovanstående svar är helt oacceptabelt enligt svarande undersköterska.

"Nästan hälften av regionens vårdcentraler är utan vaccin", TTELA 1 mars.

Eftersom det är så oklart med leverans av vaccin samt alla vårdcentraler är hårt belastade, de ska svara alla som ringer för att boka tid för vaccinering och ge dem svar att återkomma. Samtidigt ska de svara alla vi andra som ringer angående sjukdomar som kan vara allvarliga och ska hjälpas.

Ovanstående publicerade artiklar i TTELA borde få ledningen för vaccineringslogistiken att ta ett omtag "Gör om och gör rätt”!

Mot bakgrund, som ovan, att leveranserna är osäkra för lång tid framöver (oavsett om det blir bättre leveranstidshållning framöver) borde det vara bättre att ”vård- och omsorg” styr upp då befolkningen för fas 2 (70+) får tid för vaccinering.

Detta borde kunna ske på ett tidsbesparande sätt genom att respektive vårdcentral i datasystemet lätt kan ta fram reglerad ordningsföljd för vaccinering. Hur ska detta göras?

1) Informera tydligt och ofta i tidning, radion och TV att folk inte ska ringa utan kommer att få en tid. Justera telefonsvaret angående detta förfaringssätt.

2) Då vårdcentralen säkert vet att de har vaccin, (till exempel om två/tre dagar) ringer de upp enligt vårdcentralens turlista och erbjuder tid för vaccinering.

Detta system torde dels spara tid och tillfredsställelse för vårdcentralernas personal dels skapas förtroende för vaccineringsarbetet.

En som väntar, men ringer inte!