Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Karl af Geijerstam
Bild: Karl af Geijerstam

Inga skyddsombud har varit med i detta beslut

Vi nåddes häromdagen av nyheten att Västtrafik har tagit beslutet att öppna framdörrarna på bussar i lokaltrafik igen.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Först ut är Borås där man redan nu är igång och testar att sätta in plexiglas runt föraren. Sedan ska detta rullas ut på fler ställen. Enligt Västtrafik ska beslutet ha tagits i samråd med Arbetsmiljöverket och skyddsombud inom trafikområdet. Men ingen av de skyddsombud vi talat med har varit involverad i det här beslutet. Vi är därför mycket kritiska till det här beslutet och anser att både Arbetsmiljöverket och Västtrafik borde tänka om i frågan.

Busschaufförerna runt om i Västsverige är en av de grupper som tidigt ansågs vara en av de mest riskutsatta i samband med coronavirusets framfart. Västtrafik tog då beslutet att stänga framdörren och spärra av området närmast föraren. Det tyckte både vi och de busschaufförer vi var i kontakt med var ett klokt beslut. Under hösten 2020 fick vi veta att detta beslut skulle gälla fram till november 2021. Nu undrar vi vad som har hänt när både Arbetsmiljöverket och Västtrafik upphävt beslutet och tagit ett nytt utan att på något sätt involvera personalen och deras representanter – skyddsombuden?

I Stockholm har man redan testat plexiglas. Men det blev snabbt ett känt faktum att plexiglaset ställde till med stora bekymmer för förarna. Det uppstod vibrationer, sikten försämrades och vid blött och mörkt väglag uppstod reflexer i plexiglaset som ur ett arbetsmiljöperspektiv kan innebära direkt fara. Vi vet ännu inte vad som skulle kunna hända om en olycka skulle ske. Men tanken på att sitta inspärrad bakom ett plexiglas vid en krock kan nog få vem som helst att känna sig orolig.

Västtrafik säger att man öppnar framdörren för att ”lösningen innebär en trygghet för både förare och resenärer”. Men den enda trygghet som vi tror att öppna framdörrar medför är för Västtrafik som på detta sätt säkrar sina biljettintäkter. Då ställer vi oss frågan. Är pengar viktigare än säkerheten för er personal? Och hur kan Arbetsmiljöverket som ska värna arbetstagarens arbetsmiljö och säkerhet stå bakom detta beslut?

Kjell Karlsson

ombudsman Kommunal Vänerväst

Jenni Strand

avdelningsordförande Kommunal Vänerväst