Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

Inte ett ord nämns om Trollhättans centrum

När Trafikverket utreder alternativen till ny slussled i Trollhättan, så överdriver man de negativa konsekvenserna av det södra alternativet, samtidigt som man medvetet mörkar och tonar ner de negativa konsekvenserna för det norra alternativet.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Norra alternativet innebär att två (2) mötesplatser för fartygen försvinner både vid rysskranen och nedanför övre slussen.

Om större fartyg ska kunna mötas så innebär väl det rimligtvis att man måste bredda kanalen vid Strandgatan och att såväl Strandgatan som Spikön i så fall kommer att försvinna, då såväl den nybyggda järnvägsbron som det pågående brobygget till Vårvik knappast kommer att rivas. Alternativet att båtarna inte ska kunna mötas före Stallbackabron känns ju helt orimligt.

Det norra alternativet innebär även att ön i fall- och slussområdet blir obeboelig för samtliga boende, då det inte kommer att finnas några vägar som förbinder norra och södra delen, samtidigt som nya holländska cykel- och gångbron till/från Innovatum rivs i det norra alternativet. Att bygga en temporär bro mellan fall- och slussområdet och Skoftebyn, fungerar ju inte då dagens slussled fortsatt ska vara i drift tills de nya slussarna invigs.

Det norra alternativet innebär alltså att man kommer att riva ett stort antal av Trollhättans äldsta och kulturhistoriskt mest intressanta hus i fall- och slussområdet, samtidigt som man får lösa in resterande fastigheter och mark då det inte kommer att gå att bo i fall- och slussområdet före, under och efter byggnationen av ny slussled enligt norra alternativet.

Till detta kommer att man tänker förstöra Trollhättans finaste frilufts- och rekreationsområde och Trollhättans unika turiststråk. Man kommer att riva den nya holländska bron, liksom den gamla svängbron. I Trollhättans centrum blir man tvungen att bredda kanalen och att såväl Strandgatan som Spikön kommer att påverkas mycket kraftigt och troligen försvinner helt.

Att Trafikverket mörkar och inte vill berätta sanningen om vad som kommer att hända i Trollhättans centrum framstår som klart då man i sina underlag pekar på att Bergkanalen söder om klaffbron kommer att behöva åtgärdas, men att den ingår i ett senare projekt. Vad som händer för fastigheterna och de boende i fall- och slussområdet står det inte ett ord om. Vad som händer med Trollhättans centrum, Strandgatan och Spikön står det inte heller ett ord om för Trafikverket kommer att fortsätta mörka och leverera de dåliga nyheterna ett i taget. Politiker vakna!

Inflyttad Tingvallabo och oberoende observatör