Det är ju bra och verkligen behövligt efter vinterns härjningar. Något man då undrar över är - varför kör dessa fordon så fort. Efter det att sopbilen kört fram så ligger nästan hälften av gruset kvar på gatan.
Det är väl inte meningen med det hela. Kör inte så fort då hinner fordonet suga upp gruset och då slipper man köra flera gånger. Det är ju inte meningen att föraren ska härma Fittipaldi med gasen i botten. Gör rätt från början så blir allt enklare. Skulle vara intressant vad någon ansvarig har för svar på detta.
Johan
Svar direkt:
På grund av gynnsamt väder startade vi i år upp sopningen något tidigare än det annonserade officiella vårsopningsschemat. Dessutom gör den snörika vintern att vi har förhållandevis mycket grus att hantera. Vi har i detta första skede fokuserat på att underlätta cykling genom att grovsopa ett antal gång- och cykelvägar.
Våra sopmaskiner körs mellan 3-5 km/h, men skulle det finnas platser där det ligger kvar grus trots sopning kommer dessa tas om hand när vi når respektive stadsdel. Vi jobbar på att hantera sopningen så effektivt som möjligt och att hinna med hela staden under denna intensiva period, men är samtidigt medvetna om att det är utmanande.