Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Andreas Olsson
Bild: Andreas Olsson

Jag går inte ”vilse i mina egna idéer och tankar”

Replik
Svar på Hen blandar om i alla förslag och egna lösningar.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

I sin insändare ansluter sig ”Tänk framåt” (kallad ”tänkaren”) till den skara som garanterat inte har pratat med Trafikverket om de idéer som finns. Jag har vid ett flertal tillfällen diskuterat de olika alternativen med Trafikverkets representanter – som bevisligen fler borde/behöver göra (!) och kan konstatera att Syd enligt uppgift är cirka en miljard dyrare än Norr. Bara för att nämna något.

Jag går inte ”vilse i mina egna idéer och tankar” som ”tänkaren” försöker påskina (låt vara att det blev ett litet misstag i texten då det första ”Norr” egentligen skulle varit ”Syd”). Min enda personliga tanke skulle i så fall vara att det blir en bättre ”helhet” med Norr. Allt annat är fakta från Trafikverket, vilket vem som helst väldigt enkelt själv kan kontrollera – om man vill.

Ska man passera den nya ”slusskanalen” på samma sätt som idag blir det en omväg genom södra Skoftebyn och över den nya slussporten (som kommer att vara belägen cirka 100 meter in på Holmebrovägen). Från Åkerssjövägen och parkeringen nedanför Nysätra till Slusscaféet blir detta en nätt liten promenad på cirka en och en halv kilometer. Vill man underlätta för turister/vandrare behövs alltså en bro över den nya ”slusskanalen” vid dagens övre sluss. Ett konstaterande/motargument till ”Inflyttad Tingvallabos” påstående att inga broar behövs då slussområdet inte ”skärs av” med Syd.

Jag förespråkar givetvis ingen bilväg till Gamle dal (?) – hur tänkte ”tänkaren” där? Utan påpekar bara att man kan bygga en bilbro över 1916-års slussled (en ”svängbro” finns för övrigt redan idag) om nu innevånarna i Åkersberg/Västergärdet skulle känna sig ”isolerade” med alternativ Norr. Detta är alltså inget skäl till att välja Norr, utan en möjlighet om man nu gör det.

Tyvärr är det nog ”tänkaren” själv som går lite vilse då Norr tydligen kommer att ”påverka hela Trollhättan” (?) och ”hela älvrummet kommer att förstöras” (?) samt att ”älven mellan klaffbron och järnvägsbron kommer att beröras” (?).

Trafikverket har redan gjort en första utvärdering där man påpekar risken med sprängningsarbeten alldeles intill dagens slussar och en fördämning/damm vid/över Höljan samtidigt som sjöfarten ska passera utan störningar. Ännu en gång Trafikverkets farhågor och inte mina ”egna vilsna idéer och tankar”.

Att jag dessutom kommer att kunna bo kvar i mitt hus även om Syd blir verklighet understryker bara det faktum att jag inte ”handlar i eget intresse” utan helt enkelt anser att Syd är sämre på alla punkter. Även de ekonomiska!

Infödd Skoftebybo