Kanske dags att stanna upp och tänka efter

Tidigare var det viktigt med yrkesheder och stolthet över sitt yrke men det har i många fall kommit i skymundan på senare tiden. Ska kort ge tre exempel:

ANNONS
|

I affärsvärlden var en nöjd kund nyckeln till framgång. Nu när stora affärskedjor köpt upp mindre och blivit stora har det i många fall ändrats. Nu annonseras med extrapriser på dyrare varor som knappt finns i butiken i förhoppning att en intresserad kund ska övertalas att köpa en liknande produkt för nästan normalpris. När en kund handlat och det blir problem med varan så är kunden i många kedjor inte lika viktig längre.

I sjukvården har man sparat bort materiel och beredskap i förvissning om att inget ska hända och att personalen återigen ska rädda situationen på bekostnad av arbetsmiljön inte minst den psykosociala och utan någon större tacksamhet efteråt.

ANNONS

Corona. I transportsektorn särskilt den som sysslar med persontransporter av olika slag och är så stor att de har upphandling med regioner och liknande. Där är det regler och riktlinjer som gäller, inte så viktigt med överfulla tåg, bussar och vad det får för konsekvenser för resenärer och personalen bland annat i dessa coronatider. Personalens arbetsmiljö, psykosociala förhållande och trygghet, gemenskap och inflytande är inte prioriterat.

Vad har orsakat detta förutom att yrkesheder och stolthet inte verkar vara så viktig.

Ja tyvärr är det nog så att mycket hamnar på chefen då det är hen som anger tonen i en verksamhet. Och när man flyttat fokus från ämnes och verksamhetskunskap, att kunna sitt arbete till bara chefskap så får man denna situation. Tidigare var det viktigt att kunna och förstå sin verksamhet samt att ha förmåga och helst utbildning i ledarskap som tar vara på personalens engagemang, kunskap och vilja att utvecklas och få växa med företaget vilket är något helt annat än chefskap.

Tyvärr har många chefsutbildningar delvis tagit bort egentlig ledarskapsutbildning till förmån för lojalitet och styrdokument något som resulterat i att chefspersoner med personlig förmåga som ledare har kommit tillbaka från utbildningen sämre rustade än innan. Något som måste ändras om det inte ska sluta i kaos.

ANNONS

För att undvika detta skulle det vara bra om chefer stannade upp och granskade sin egen förmåga och styrelser och HR-avdelningar såg över funktionen hos sina chefer. Fackliga organisationer hjälper säkert till med detta.

Agenda2021

ANNONS