Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Jessica Gow/TT
Bild: Jessica Gow/TT

Kommer BUP kontakta via telefon, brev eller röksignaler?

Som NPF-förälder behöver jag ibland ha kontakt med BUP.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

När man ringer in sitt ärende meddelas man att BUP ska återkomma. Man får inte reda på när, det kan vara samma dag, dagen efter eller kanske nästa vecka. Så där går man på helspänn, rädd för att missa samtalet och behöva börja om igen. Varför kan inte BUP ange en tid de ska återkomma, som de flesta andra vårdinsatser?

Har du en pågående behandling kan du också drömma om att få något direktnummer, allt ska gå denna krångliga väg. Sedan är nästa steg, att ärendet kanske måste upp på behandlingskonferens. Det kan bli på nästa konferens, eller på någon annan, beroende på kön. Du får inte veta om det kom upp på första eller om du står på vänt. Sedan ska BUP återkomma, också det på något outtalat vis. Blir det ett telefonsamtal, en kallelse i brevlådan eller röksignaler? Ingen vet.

Varför är den instans som är till för att hjälpa oss så onödigt energikrävande? NPF-familjer sliter redan som det är med att få vardagen att gå runt. Och att BUP, som ska vara experter på NPF, är så extremt otydliga och oförutsägbara i sin kommunikation är både frustrerande och skrattretande.

NPF är förkortning av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (Redaktionens anmärkning).

NPF-morsan

(som snart har väntat i en månad på återkoppling)

Svar direkt:

Vi är på väg, men har mycket kvar. BUP-verksamheten har under ett antal år haft svårigheter med att klara sitt uppdrag, något som dessvärre påverkat patientbehandling, tillgänglighet och det har från ansvarig politik fattats beslut om en ny organisering som ska säkerställa att rätt patient får rätt insats till rätt tid. Detta är ett arbete vi i dagsläget står mitt uppe i.

Vi är säkra på att vår förändringsresa kommer att ge barn och unga i Fyrbodal bättre vård i ett längre perspektiv men är smärtsamt medvetna om att vi ett kortare perspektiv har stora utmaningar. Vid sidan av en stor omstrukturering så har vi även infört ett nytt telefonsystem och detta har dessvärre resulterat i att kontaktvägarna till oss som verksamhet försvårats.

Det är viktigt att påminna om att den som har synpunkter på vården kan kontakta patientvägledare för BUP via NU-sjukvårdens växel: 010-435 00 00.

Vi har ett självklart fokus på god samverkan med patienter och deras vårdnadshavare och jag önskar uppriktigt beklaga att vi i dagsläget inte klarat av att organisera samverkan runt vården på ett tillräckligt bra sätt. Detta är ett viktigt område vi tar med oss i vårt utvecklingsarbete och vi kommer att ta initiativ till en dialog med brukarföreningar för att se på goda lösningar för att denna situation kan förbättras.

Lars Ahngnell

verksamhetschef BUP NU-sjukvården