Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Andreas Olsson
Bild: Andreas Olsson

Kontakta gärna kommunen om vad de visste

Replik
Svar på Massa spekulationer och hitta-på-lösningar utan belägg.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Inte bara Pär var avsändare av repliken på din tidigare insändare utan 19 familjer i Skoftebyn. Byt ut ”Pär” om du vill debattera mer, och skriv ”19 familjer i Skoftebyn” blir det rätt. Du svarade snabbt i vad vi kan läsa en hetsig ton. Ett par saker vill vi kommentera.

Det har inte varit känt i tio år att det ska dras en slussled i Skoftebyn. Det som presenterades 2016 var en dragning som gick bredvid dagens led, inte rivning av 20-35 hus som dagens förslag innebär. Kontakta gärna kommunen om vad de visste. Omfattningen av nuvarande förslag blev känt tidigare i år genom att TTELA började skriva om det och några Skoftebybor började förstå vidden och reagerade.

Du argumenterar med ord som ”ödeläggelse” och ”rasera” i ett område som sedan tidigt 1800-tal byggts upp och utvecklats vidare av slussar, kanaler, dämning av fallen och kraftstationer. Ett område som av dig och andra idag beskrivs som Trollhättans vackraste och drar en massa turister till sig. Raserades och ödelades området när nuvarande slussar eller Olidanstationen byggdes?

Vi ser att området utvecklas ytterligare om man får en slussled i Norr nära befintliga installationer, som Olidan och fallen, men även vid befintlig infrastruktur som till exempel Innovatum-området eller centrum. En slussled som startar nedanför Ryrbäckens mynning, vidare i naturreservatet och genom ett brokigt villakvarter hamnar konstigt och långt bort från Trollhättans centrum.

Du har en obesvarad frågeställning om Trafikverket. Vår tolkning av din första insändare gäller om det behövs nya slussar eller ej. Renovera vore bäst, men med ett riksdagsbeslut taget om att nya slussar ska byggas krävs det nog en hel del för att ändra detta. Vi 19 familjer i Skoftebyn löser nog inte det.

Frågan kring byggtrafik är tidigare besvarad. Vi ser att Trafikverket kommer bygga ny bro vid Innovatum som fortsatt kommer att hantera trafiken och ta den ut till 45:n via Erik Karlssons rondell utan att störa boende i centrum. Kontakta gärna Trafikverket för att bekräfta det.

Du förordar att ”Trollhättans innevånare bör gå samman för att stötta Skoftebyborna”. Vi är fortsatt intresserade av att förstå hur ett sådant stöd skulle se ut och hur det skulle komma till stånd om politiker och Trafikverket skulle bestämma sig för alternativ Syd. Bäst är om vi får höra dina idéer under en promenad genom området. Erbjudandet kvarstår, vi guidar dig gärna och diskuterar på samma sätt som vi erbjuder stadens politiker. Det gynnar bara tonläget och debatten.

19 familjer i Skoftebyn, denna gång genom Martin