Kreativa ämnena i skolan gör ungdomarna mer enformiga?

Du vaknar, stiger upp och går till skolan. Ännu en skoldag inleds och du gör ditt bästa.

ANNONS
|

Visst är matten svår och engelskan sömnframkallande, men du tar dig igenom det. Sedan kommer din så kallade befrielse.

Med detta menar vi inte rasten eller lunchen, utan tiden då du får utföra en aktivitet istället för att få in information. Det vi pratar om är givetvis idrotten. Något som är gjort för välmående. Här får du chansen att ta en paus från vardagen och dämpa all potentiell ångest i gratis träning. Däremot så blir det inte så. Du sitter på en bänk för att du sedan länge givit upp, eller så försöker du ditt bästa, men är livrädd för att bli kritiserad.

ANNONS

Detta gäller alla praktiska ämnen i skolan, med ämnen som idrott, bild, slöjd och musik. Antingen så är du bra på det för att du antagligen har övat på det under en hel livstid, eller så gör du ditt bästa men det tar dig ingen vart. Du har en lärare som finns där för att hjälpa till men denne har bara ögon för de som redan kan. Detta kan upplevas inom flera av skolans ämnen, men där sker det inte i samma utsträckning. För praktiska ämnen kräver ett enormt engagemang och därmed tid utanför skolan, vilket inte alltid finns till. För de med engagerade föräldrar inom området blir det knappt ens en utmaning. Du går trots allt till skolan för att utvecklas och inte bara för att visa upp vad du redan kan. En bra lärare kan göra en enorm skillnad, men det kommer alltid finnas press när du ska utföra och inte bara memorera. För den största ursprungskällan till all denna stress och press kommer framför allt från kunskapskraven.

Här räcker det inte längre med att springa snabbt eller måla bra, utan du ska också göra det på ett så kallat ”korrekt” sätt. Tanken är att du ska introduceras till olika tekniker och områden att sedan utveckla, men det skapar istället osäkerhet för ännu fler.

ANNONS

Befrielsen tas även bort då eleven fortfarande behöver skriva uppsatser och traggla in information till något som skulle vara praktiskt.

Eleven uppmuntras till att uppnå någon annans kreativitet, istället för att utveckla sin egna. Dessa betyg räknas sedan in i vilken framtid eleven kan välja, när de oftast inte har något med yrkesvalet att göra. Med detta vill vi tacka för visad uppmärksamhet och uppmana till att inte ta bort dessa ämnen men att ändra om eller helt enkelt ta bort kunskapskraven. Våga lita på att era ungdomar ska prestera utan krav!

Frida Eriksson och Linnéa Johansson

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS