Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

PS. Den vänstra bilden är södra och den högra är den norra dragningen. Bild: Privat
PS. Den vänstra bilden är södra och den högra är den norra dragningen. Bild: Privat

Lägg prestigen och de höga hästarna på hyllan

Skulle vara önskvärt att Trollhättans kommun tar del av mer fakta innan säger nej till trafikverkets nordliga dragningsförslag av ny slussled, innan de i TTELA hotar med att kommunen har planmonopol.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Enligt 11 kapitlet 15 paragrafen plan- och bygglagen kan regeringen, om inte kommunen upprättar detaljplan för ett sådant här strategiskt ändamål, upprätta en detaljplan med hjälp av länsstyrelsen på kommunens bekostnad.

Man kan tro att det blir mer att spränga på förslag norr än förslag syd vid Skoftebyn, men det är rätt lika vid höjdprofilering av ungefärlig sträckning. Sprängmassorna kanske delvis kan föras bort på båt eller att en provisorisk bro byggs över till Arvidstorps reningsverk för att inte belasta broar och bebyggelse på samma sätt, även om det finns viss bebyggelse längs de vägarna med.

Vid förslag norr berörs inte befintlig sjöfart under byggtiden i samma utsträckning som dragning syd som är intill nuvarande slussled. När den nya stora slussleden är klar kanske fritidsbåtarna kan åka i den gamla fina 1844 - års slussled som kan skötas på samma sätt som Dalslands kanal/Göta kanal görs – skulle vara ett fint turistmål.

Pontus Gläntegård

PS. Den vänstra bilden är södra och den högra är den norra dragningen.