Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Löfte om cykelväg försvann

Vi på landsbygden är glada över att cykelvägen till Sjuntorp nu äntligen verkar vara på gång att bli färdigställd. Väldigt glädjande och det tackar vi kommunen för. Nu fortsätter vi arbetet med att förbättra infrastrukturen och driva debatt för cykelväg till Åsaka/ Norra Björke.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Det är rent ut sagt farligt att cykla längs 42:an från Trollhättan och därför fortsätter vi driva frågan. Det intressanta är ju att denna fråga har varit uppe länge men nästan inget har hänt. Varför är det så?

Redan 1998 stod det i en översiktsplan att i Åsaka ska man särskilt sträva efter att förbättra förutsättningarna för gång och cykeltrafik samt kollektivtrafiken. Det är 23 år sedan och jag kan bara notera de fina orden och ambitionen. Landsbygden funderar fortfarande över vad det betyder men med en landsbygdsutvecklingsplan som ska starta 2021 så kanske något händer.

Sedan hölls det ett möte 2010 i Åsaka Bygdegård om Åsakas framtid och där cykelväg diskuterades. Jag var själv inte där men enligt landsbygdsbor jag talat med så gav dåvarande kommunalråd Gert-Inge Andersson ett löfte om att inom 4 år skulle arbetet med cykelväg till Åsaka och Björke inledas. Detta löfte försvann väldigt fort när Paul Åkerlund tog över och landsbygden väntar fortfarande nu 11 år senare. Nuvarande ledning i stadshuset måste väl förstå att landsbygdsborna är luttrade och besvikna.

Men det finns väl ljusglimtar och det snart ett val 2022 och både Centern, KD och M har ju i sin budget avsatt medel för cykelvägar till både Åsaka/Norra Björke och Öresjö.

Tänk på det när du röstar i nästa val.

Martin Bertilsson