Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: STEFAN BENNHAGE
Bild: STEFAN BENNHAGE

Medarbetare vill prova på något nytt

Replik på ”Varför rotation på anställda i Lilla Edet?”

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Lilla Edets kommun är en kommun i tillväxt, vilket gör att nya tjänster har skapats för att möta framtidens behov. Att personalomsättningen ökar efter pandemin är naturligt då medarbetare inte längre upplever samma behov av trygghet i sin anställning utan känner sig beredda att prova något nytt.

Det råder stor konkurrens om medarbetare, både tillsvidareanställda och vikarier. För att nå fler och förbättra våra rekryteringsmöjligheter har vår strategi på senare tid varit att använda sociala medier i högre grad än tidigare.

Utöver det jobbar vi aktivt med intern rörlighet inom verksamheterna, vilket medför minskade rekryteringskostnader och att ta vara på kompetens på ett effektivt sätt samtidigt som befintliga medarbetare får möjlighet att utvecklas.

Just nu pågår en medarbetarundersökning som mäter hur medarbetare trivs i Lilla Edets kommun. Resultatet blir värdefullt i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Lilla Edets kommun arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare, vilket också är politiskt prioriterat.

Marianne Piiroinen,

personalchef Lilla Edets kommun