Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Anders Wiklund/TT
Bild: Anders Wiklund/TT

Moderaterna vill sänka priset med fem kronor litern

Skenande priser på bensin och diesel drabbar både hushåll och företag mycket hårt.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Moderaterna lägger därför fram ett förslag i riksdagen som snabbt kan få ner dieselpriset vid pump med fem kronor per liter, och nästan lika mycket för bensinen. Andra partier har pratat om att de tycker att priset är för högt. Nu hoppas vi att fler ställer sig bakom förslaget så att vi kan göra detta till verklighet skyndsamt. Priset vid pump måste ner.

Putins krig mot Ukraina innebär ett stort lidande för de människor som nu drabbas av krigets alla fasor. Sverige ska fortsatt göra det vi kan för att tillsammans med likasinnade länder bistå Ukraina för att de ska återfå sin frihet. Men kriget innebär också följder för svenska hushåll – som den svenska politiken måste agera utefter. Ryssland är en mycket stor oljeproducent vilket gör att oljepriset påverkas kraftigt om det blir störningar i deras oljeleveranser. Detta har påverkat drivmedelspriserna de senaste dagarna.

Redan innan kriget bröt ut hade dock Sverige världens högsta pris på diesel och bland världens högsta priser på bensin. Nu ser vi nya rekordnivåer i princip varje dag. Det beror på en kombination av kraftigt höjda bränsleskatter och en extrem politik för inblandning av biodrivmedel i bränslet.

För detta är statsminister Magdalena Andersson och Socialdemokraterna ytterst ansvariga. Regeringen försöker skylla sina år av höjda kostnader för landets bilägare på Putin och kriget. Det är helt enkelt inte hela sanningen. Bland annat har de höjt skatten på drivmedel – sju år på raken. Det är aktiva val och politiska beslut som lett oss hit.

Moderaterna lägger nu fram flera konkreta förslag för att sänka priset vid pump med fem kronor per liter:

• Energiskatten ska sänkas till EU:s miniminivå.

• Undersök möjligheten att tillfälligt justera reduktionsplikten. Tillsammans med bensinbolagen ska vi undersöka om vi kan flytta vissa kostnader till nästa år.

• Sverige ska snarast begära undantag från EU:s minimibeskattning av bensin och diesel, så att vi kan sänka bränsleskatterna ännu mer vid behov.

Dagens priser vid pump riskerar att knäcka både hushåll och företag. Andra partier har också pratat om att det är för dyrt, men inte agerat. Moderaterna lägger nu fram ett skarpt förslag som kan göra stor skillnad här och nu. Vi hoppas att de andra partierna sluter upp.

Elisabeth Svantesson (M)

Ekonomisk-politisk talesperson

Camilla Waltersson Grönvall (M)

Riksdagsledamot Västra Götaland V

Johan Hultberg (M)

Riksdagsledamot Västra Götaland N

Peter Eriksson (M)

Oppositionsråd Trollhättan