Nu gäller det för Trafikverket att tänka bäst projektering

Replik. Svar på Två av slussförslagen ligger norr om "Syd" och är bättre, 8 april.

ANNONS
|

Man blir förskräckt när man läser insändaren från Pär och andra Skoftebybor gällande utbyggnad av nya slussar, han argumenterar helt i egen sak och vädjar till kommuninvånare och politiker att helt rasera älvrummet i Trollhättan. Det är fantastiskt att ha en sådan miljö i staden där vi kan gå ut och motionera på vår lunchrast. Ett härligt rekreationsområde som kan nås av unga och gamla. Man kan väl säga att detta är Trollhättans lunga. Med det norra alternativet kommer man effektivt skära av fall och slussområdet med en 400-500 m bred barriär, skog kommer att avverkas, vi vet alla att skogen tar upp CO2 och behövs. Luftkvalitén kommer att försämras i staden, byggandet av slussar kommer öka halten av koldioxid på grund av transporter och betongkonstruktioner.

ANNONS

Slussleden i Norra alternativet kommer att kräva rivning av fastigheterna Nyckelbo byggår 1890, Skuggan byggår 1850, Villa Olidan byggår 1780, Skogsvreten och delar av Västergärdet byggår 1908, byggnader som är byggnadsminnen, och är ett stort kulturarv. Boende på Åker och Västergärdet kommer effektivt stängas ute från övriga staden. Kärleksstigen och älven kommer fyllas med konstruktioner såsom ledverk med mera. Vidare måste den nya Olidebron rivas samt även den gamla järnvägsbron vid Skuggan också ett minne från när Nohab låg på västra sidan av kanalen. Breddning av kanalen på Östra sidan måste göras, kommer effektivt ta bort även denna promenadväg.

Befintliga vägar och broar är inte dimensionerade att klara av all byggtrafik. Ska det byggas ytterligare broar kommer de att påverka älvrummet ytterligare, och all byggtrafik får gå genom centrum. Större båtar ska trafikera älven vilket innebär att kraftproduktionen i Olidan och Hojumstationen måste minskas, det har ju visat sig att elproduktion i södra Sverige inte är någon överskottsvara. Centrala stadens invånare kommer att påverkas av alla dessa transporter, med ökat buller och avgaser. I södra alternativet kan man lasta ut allt berg på pråm och använda denna sten till erosionsskydd som också kan innebära att cykelväg kan byggas utefter hela Göta älv, transporter in av material, till exempel slussportar kan ske i befintlig slussled. På så sätt minimerar man transporter genom Skoftebyn. Det gäller för Trafikverket att tänka hur man bäst projekterar slussleden och minimerar ingreppet för de boende i Skoftebyn med smarta metodval och val av dragning av slussleden.

ANNONS

Infödd Trollhättebo

ANNONS