Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Ola Folkesson
Bild: Ola Folkesson

Nu städar vi upp inom transportsektorn

Svenska villkor ska gälla när man arbetar i Sverige. Det var vårt socialdemokratiska vallöfte i Europaparlamentsvalen både 2014 och 2019. Det har vi arbetat hårt med sedan dess.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Förra mandatperioden säkrades en överenskommelse som gjorde att svenska villkor gäller i Sverige på de allra flesta områden. På ett område var det dock fortfarande oklart vad som skull gälla. Det området var transportsektorn.

I många år har åkerinäringen pressats av chaufförer från Öst- och Centraleuropa som arbetar under usla villkor. Fusket med de så kallade cabotagereglerna, alltså under vilka villkor tillfälliga inrikestransporter av utländska förare får göras, har varit omfattande.

Torsdagen 9 juli så antog då Europaparlamentet slutligen det så kallade vägpaketet. En majoritet av ledamöterna röstade bort alla försök att stoppa den överenskommelse som förhandlats fram mellan medlemsländerna och parlamentet.

Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor. Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera fordonet och betala skatt i Sverige. Svårare än så är det inte.

Vägpaketet innehåller tre lagförslag: kör- och vilotider för chaufförer, regler för utländska företag som kör tillfälliga inrikestransporter i andra EU-länder samt arbetstagares möjlighet att få sina rättigheter tillgodosedda.

Det här kommer att städa upp transportmarknaden enormt mycket. Förutom bättre regler har vi dessutom fått verktyg som är helt nödvändiga för att vi ska kunna kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna. Det är en stor seger för svensk arbetarrörelse och för schysta villkor på våra vägar.

Dessutom kommer det att förbättra trafiksäkerheten.

Jörgen Hellman, Paula Holmqvist, Mats Wiking,

S riksdagsledamöter från Fyrbodal