Nya slussar eller bygg i befintlig led?

Järnvägen behöver också få större kapacitet så börja i den änden innan det eventuellt sprängs i onödan! menar signaturen.

ANNONS
|

Har läst både bra och sakliga debattinlägg, gått på informationsmöten och diskuterat med mer eller mindre sakkunniga i ärendet. Min undringar gäller huruvida alternativet "befintlig slussled" innebär att man breddar och fördjupar denna eller om det räcker med att byta ut allt i den tidigare sprängda delen.

Hur lång tid ska det vara stängt med snabbast möjliga insats? Räcker det inte med den kapacitet leden har idag? Vänerns vattenstånd varierar ju över tid och hamnarna haru också ett begränsat djup så större båtar är nog inte lösningen.

Är större slussar något rederierna efterfrågat? Med mer gods som fraktas med båt så kan man tänka sig att det blir fler båtar som specialiseras på olika sorters gods istället för större enheter.

ANNONS

Järnvägen behöver också få större kapacitet så börja i den änden innan det eventuellt sprängs i onödan! Hoppas på svar.

Har vi alla fakta på bordet?

ANNONS