Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

Parkeringseländet i Nordstan

Under de senaste åren har det skrivits många insändare som klagat på parkeringseländet i Nordstan i Vänersborg. Länsförsäkringars personal breder helt enkelt ut sig för mycket.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

I svar från försäkringsbolaget hette det att ombyggnaden tog platser på gården men att det skulle lösa sig. Det märks fortfarande ingen skillnad.

I en planbeskrivning från kommunen hänvisades de anställda till parkeringsytor på Sanden och Resecentrum. Personalen parkerar inte där. Förmodligen då det blir för långt att gå.

Vidare har försäkringsbolaget här på insändarsidan svarat att man arbetar på en kreativ lösning. Den har vi fortfarande - efter flera år - inte sett röken av.

I hörnet Vallgatan/Drottninggatan står fortfarande ett obebott hus. Någon föreslog för några år sedan att bolaget köper huset, river det och bygger parkeringshus åt personalen. Den kreativa lösningen fick vi aldrig svar på.

Under en kort pandemitid arbetade tydligen personalen hemma men nu är alla åter på kontoret. Situationen blir då ohållbar för oss boende.

Hur går det Länsförsäkringar? Vad gör ni åt problemet?

Nordstansbo

Svar direkt:

Vi förstår att det är en ansträngd parkeringssituation i Nordstan och på gatorna runt vårt kontor på Vallgatan i Vänersborg. Som en stor arbetsgivare i kommunen är det ofrånkomligt att det skapas ett tryck på gatuparkeringarna, då vi har medarbetare som kommer både nära och långväga ifrån. Vi har sedan några år utökat antalet personalparkeringar i området. Vi har numer ett 50-tal parkeringar i Nordstan, både i våra egna lokaler och som vi hyr in oss på. Detta för att minska trycket på gatuparkeringarna.

Vi försöker samtidigt att uppmuntra våra medarbetare till att ställa bilen hemma i den mån det är möjligt. Det gör vi exempelvis genom att subventionera kollektivtrafikkort och erbjuda våra medarbetare att köpa cyklar till rabatterat pris. Vi uppmuntrar också till hemarbete i högre utsträckning än tidigare. Vi är som sagt medvetna om situationen och gör vårt bästa för att förbättra den.

Johanna Niklasson

Kommunikationschef Länsförsäkringar Älvsborg