Personalgruppen har inte fått till sig vad förändringen innebär

Chefer och medverkande fackliga ombud försöker att fånga upp denna personalgrupp just nu, menar Maria Berntsson, verksamhetschef hemtjänsten Trollhättans stad

ANNONS
|

Replik på ”Kommer aldrig sluta kämpa för våra brukares rätt till värdigt liv” .

Det är väldigt olyckligt att hemtjänstpersonalen i den centrala gruppen i Trollhättan är oroliga. Chefer och medverkande fackliga ombud försöker att fånga upp denna personalgrupp just nu, eftersom vi har förstått att de inte har fått till sig vad förändringen ”Heltidsresan” innebär. Trots det arbete som lagts ned för att skapa delaktighet, förståelse och involvering i alla led. Syftet med förändringen är att få en bemanning i balans. Vilket kommer att medföra att arbetssituationen blir mycket bättre och framför allt så kommer det bli bättre för våra brukare.

ANNONS

Förändringen görs i första hand för att öka livskvaliteten och tryggheten för våra brukare. De kommer i högre grad att mötas av utbildad ordinarie personal. Det kommer att skapa en stabilitet och trygghet som vi hoppas att våra brukare kommer att uppleva genom att personalen får kontinuitet och utsätts för mindre stress.

Omsorgsförvaltningen ställer årligen frågor till våra äldre genom våra brukarundersökningar. Vi får höga värden gällande både bemötande och förtroende för personalen. Men vi har inte frågat vad de tycker i denna specifika fråga.

Vi gör som så många andra kommuner i Sverige en förändringsresa för att heltidsarbete ska bli en norm. Det är en positiv utveckling som långsiktigt kan öka jämställdheten och bidra till att alla ska känna trygghet genom att de kan få bättre ekonomi som möjliggör självförsörjning.

Vi är övertygade om att personalen kommer att uppleva en stor förbättring när förändringen väl är införd. Förändringen kommer att innebära att de ibland kommer att behöva arbeta på olika platser. De enheter som har kommit längre i förändringsarbetet med både samplaneringsenheter och fast omsorgskonto har fått detta arbetssätt att fungera vilket är vår övertygelse om att det kommer bli bättre även för centrala staden.

Maria Berntsson,

ANNONS

verksamhetschef hemtjänsten Trollhättans stad

ANNONS