Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Andreas Olsson
Bild: Andreas Olsson

Plexiglas skymmer eller tar bort sikten helt för bussföraren

Förra helgen öppnades de första framdörrarna på bussar i lokaltrafiken i Borås, något som också kommer hit inom en snar framtid.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

I Borås har man nu installerat de barriärskydd, plexiglas, som ska skydda föraren från eventuell smitta. Men däremot har man helt förbisett de risker plexiglaset medför för oss som är förare och som Kommunal också larmat om när vi först fick höra om plexiglaset. Vi som ska köra de här bussarna är oroliga för vår, medtrafikanters och passagerares säkerhet. Låt oss berätta varför.

När du kör buss där plexiglas är installerat uppstår en rad risker:

* Reflektioner – solen reflekteras i glaset, det kan även uppstå reflektioner som gör att du ser en bil som kommer från vänster, detta speglas i plexiglaset så att du luras att tro att den kommer från andra hållet och tvärnitar helt i onödan.

* När du släppt över en fotgängare på ett övergångsställe gör plexiglaset att det ser ut som att personen kommit över vägen två steg innan den faktiskt når trottoarkanten.

* Vissa plexiglas skymmer eller tar helt bort sikten i högerspegeln. Vi ser inte om påstigna passagerare satt sig ner eller om någon vill stiga av genom bakdörrarna, vilket gör att vi känner oro för att någon skadas i bussen.

* Ökade reflektioner i plexiglaset under dygnets mörka, regniga eller dimmiga timmar vilket ytterligare försvårar sikten.

* Många av de som kör med plexiglas blir illamående och får huvudvärk på grund av vibrationer och reflektionerna.

Vår oro måste tas på allvar. Skulle det hända något är det vi som hålls ansvariga. Vi är väl medvetna om vårt ansvar över bussen, medtrafikanter och passagerare. Det ansvaret är något vi tar på fullaste allvar. Men när saker installeras runt vår förarplats som äventyrar säkerheten för såväl oss, våra passagerare och våra medtrafikanter - då måste vi larma.

Att Västtrafik säger att de öppna framdörrarna handlar om vår och passagerarnas säkerhet blir för oss ett hån i sammanhanget. Det här har bara med intäkter att göra.

Ska vi nämna något om covid-19-smitta känner vi en stor oro även för detta. Nu ska förarbyten i stadstrafik ske på samma plats där passagerare ska stiga på bussen. Då måste vi ta oss ut från barriärskyddet och riskerar att bli exponerade för ett potentiellt dödligt virus. Att framdörrarna öppnas i en tid då flera regioner och smittskyddsläkare larmar om en tredje våg av pandemin känns helt enkelt helt ogenomtänkt.

Vi närmar oss också månader med varmare temperaturer. Förarplatsen är varm i vanliga fall, men tänk då tanken att vara instängd i en bur av plexiglas när solen ligger på en varm sommardag.

Inte ens Arbetsmiljöverket, som ska värna vår arbetsmiljö, verkar vara på vår sida i detta. När vi lagt skyddsstopp så hävdar Arbetsmiljöverket att det inte finns någon omedelbar risk i vår arbetsmiljö. Men vår oro måste tas på allvar. Vi tycker inte att vi borde behöva nämna fler anledningar till varför plexiglas i bussar är ett otroligt riskfyllt påhitt. Vi känner oss inte alls säkra och fruktar för vårt och andras liv när vi sätter oss bakom ratten.

Skyddsombud inom trafiken Vänerväst

Jenni Strand, ordförande Kommunal Vänerväst

Kjell Karlsson, ombudsman Kommunal Vänerväst