Rangordna slussalternativen från bäst till sämst!

Kommunen kommer snart att avge sitt svar på förslagen om nya slussar och svaret kommer att bli att man tycker att underlaget är otillräckligt och att dragning i befintlig sträckning bör utredas ytterligare.

ANNONS
|

Förmodligen kommer alla partier att sluta upp bakom detta för att på det viset slippa stöta sig med olika väljargrupper så kort tid före valet.

Trafikverket har redan beslutat sig för en fördjupad utredning och Åkerlund (s) ser det som en seger. I själva verket är det en pyrrhusseger. Befintlig dragning är redan utredd i en rapport från 2016 och det är till och med beskrivet hur arbetsprocessen ska gå till. Det ska ta cirka fyra år och kanalen ska vara avstängd totalt fyra månader. Arbetsprocessen är dock dyr och förenad med stora risker samtidigt som man inte kan möjliggöra för större fartyg. Alternativet har därför avfärdats.

ANNONS

Den fördjupade utredningen kommer givetvis att nå samma resultat och Trafikverket går vidare i processen. Kommunen och kommuninvånarna avhänder sig helt enkelt möjligheten att påverka nya slussdragningar genom att förorda en lösning som redan är utredd och avförd.

Kommuninvånarna har inte heller fått rätt information av kommunen om vad som gäller. Åkerlund har i praktiken underblåst vissa falska rykten och uppfattningar, till exempel om negativa effekter på Spikön och att kommunen kan komma att behöva betala för ny klaffbro.

Strandgatan, Spikön och Åkerssjövägen kommer inte alls att påverkas av arbeten. Viss breddning av kanalen kan behövas men det gäller i så fall söder om klaffbron och det finns ingen anledning att göra breddningen på östra sidan av denna sträcka.

Klaffbron ingår i det utredda området och vem som helst kan ringa Trafikverket och få veta att den inte påverkas. Dessutom borde varje kompetent kommunstyrelseledamot förstå att om Trafikverket förstör en bro så får de bekosta en ny.

Åkerlund påstår även att kommunen kan stoppa en icke önskad dragning genom sitt planmonopol. Han har därmed missat det finstilta i lagstiftningen. Visserligen är kommunen högsta beslutande myndighet rörande detaljplaner, men givetvis har lagstiftaren tagit höjd för att en enskild kommun kan vilja stoppa något som är av nationellt intresse, till exempel försöka att få en motorväg att gå i en grannkommun. Trafiken på älven är ett riksintresse och om kommunens hållning innebär att detta riksintresse påtagligt skadas så kan regeringen förelägga kommunen att anta en detaljplan. Om kommunen inte gör detta inom viss tid kan regeringen på kommunens bekostnad överlåta arbetet till länsstyrelsen. Plan- och bygglagen 11:15-16§.

ANNONS

Nya slussar påverkar Sverige, kommunerna längs Vänerns kust och Trollhättan för lång tid framåt. Det är synd att beslutet tas så kort tid före ett val att politikerna väljer att ducka för frågan istället för att med sakliga argument rangordna de tre alternativen från bäst till sämst.

Dag Kihlman

ANNONS