Fem ledande moderata kommunala företrädare i Dalsland kräver att  infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) agerar för den ”bortglömda” delen av E45:an mellan Mellerud och Vänersborg.
Fem ledande moderata kommunala företrädare i Dalsland kräver att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) agerar för den ”bortglömda” delen av E45:an mellan Mellerud och Vänersborg. Bild: STEFAN BENNHAGE

Regeringen måste öppna ögonen för Dalsland

Fem ledande moderata kommunala företrädare i Dalsland kräver att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) agerar för den ”bortglömda” delen av E45:an mellan Mellerud och Vänersborg.

ANNONS
|

Dalsland är en fantastisk plats att leva på. Här har vi fantastisk natur och kulturhistoria. Här har vi en företagaranda som sträcker sig långt bak i tiden, och vi har en atmosfär som präglas av vänlighet och öppenhet likt få andra ställen i vårt land. Detta, och mycket annat, gör Dalsland till en unik plats att leva på. Däremot har vi i samtliga kommuner under lång tid haft en nedåtgående trend beträffande befolkningsutvecklingen, och allt färre i arbetsför ålder ska försörja allt fler i vårt samhälle.

Vi står inför stora utmaningar, inte minst vad gäller ekonomi och kompetensförsörjning i våra verksamheter. Något som är helt avgörande för Dalslands utveckling är infrastrukturen – och E45:an som går söderifrån, genom Mellerud och upp mot Åmål är oerhört viktig för Dalslands livskraft.

ANNONS

Det finns dock en bortglömd delsträcka av 45:an. Sträckan mellan Vänersborg och Mellerud. Detta är en vägsträcka på cirka 45 kilometer som har en allt för hög representation i olycksstatistiken i Sverige. De senaste fem åren har räddningstjänsten fått rycka ut två gånger per vecka på grund av olyckor just här. Dessa 45 kilometer väg sticker ut i arbetet med nollvisionen med att stå för nästan en procent av de trafikrelaterade dödsolyckorna i Sverige under de senaste åren.

En stor anledning till dessa olyckor är att E45 mellan Vänersborg och Mellerud är en smal väg med många plankorsningar och mycket tung trafik i form av lastbilar och traktorer. Denna trafik blandas med ett stort antal turister som under skidsäsongen väljer denna väg till fjällen. Utöver det stora antalet olyckor som sker är vägen rent av en betydande hämsko på flera sätt.

Näringslivet har svårt med tunga transporter på vägen och leveranser till företag i landskapet tar i många fall flera dagar, jämfört med om företaget varit placerat i Göteborg. Vidare handlar det om liv och död när det gäller vår blåljuspersonal. Ambulanserna på väg söderut mot Norra Älvsborgs länssjukhus har alltför ofta svårt att ta sig fram på vägen. Samma gäller för polis och räddningstjänst och deras utryckningar.

ANNONS

Dalsländska politiker har under lång tid fört dialog med statliga Trafikverket och försökt få dem att ta ansvar för vägen. Hittills utan framgång. Gränsen har passerats för länge sedan. Därför kräver vi nu att regeringen och myndigheterna öppnar ögonen och agerar. Dalslands invånare förtjänar att få känna sig trygga på vägarna. Vi kommer fortsätta att kämpa för våra invånare och för en säkrare trafikmiljö.

Henrik Harlitz,

kommunstyrelsens förste vice ordförande, Vänersborg

Ludwig Mossberg,

kommunstyrelsens ordförande, Mellerud

Michael Karlsson,

kommunstyrelsens ordförande, Åmål

Stig Bertilsson,

kommunstyrelsens ordförande, Bengtsfors

Andreas Nilsson,

kommunstyrelsens ordförande, Dals-Ed

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS