Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Regeringen straffskattar husbilen

Sommaren är här men det blir ingen vanlig sommar. Med en pågående pandemi gäller det fortsatt vi alla håller i, håller ut och håller avstånd för att begränsa spridningen av det nya coronaviruset.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Pandemin har satt stopp för mångas semesterplaner och alltjämt är reserestriktionerna omfattande till de flesta länder. Men sedan den 15 juni är det nu fritt fram för symtomfria att resa inom vårt vackra land.

Många vill resa på svemester med husvagn eller husbil. Trots ett växande intresse för husbilar har nybilsförsäljningen av husbilar rasat som en konsekvens av att skatten på husbilar har chockhöjts. Detta beroende på det nya bonus/malus-systemet följt av den nya testcykeln (WLTP) som används för att bestämma ett fordons utsläppsrelaterade skatt. Nu kan nya husbilar beläggas med fordonsskatt på upp emot 35 000 kronor/per år under de tre första åren. Detta är, tycker vi moderater, helt orimligt.

Regeringen bör göra om regelverket för bonus/malus så att det anpassas till det faktum att husbilar är en speciell fordonstyp som i genomsnitt inte ens rullar 700 mil per år. Men istället gav regeringen Skatteverket i uppdrag att ta fram på kompensatorisk åtgärd. Skatteverkets förslag handlar om att göra det möjligare att ställa av bilen under även korta perioder. Men det blir ett både komplicerat och tidskrävande system där husbilsägarnas semesterkassa ska gå till att betala skatt i förskott till Skatteverket. Man tar sig för pannan och blir sorgsen över regeringens sätt att agera. Den röd-gröna regeringen underlättar inte precis för den som vill upptäcka vårt fantastiska land med husbil i sommar.

Regeringens styvmodliga behandling av husbilsbranschen riskerar att driva jobb och skattepengar ut ur Sverige till ingen nytta för klimatet. Parallellimporten kommer nämligen med all sannolikhet att öka av fordon som många gånger är sämre ur såväl miljö- som säkerhetssynpunkt. Regeringen skyller på EU men andra EU-länder så som Tyskland har inte valt att straffskatta nya husbilar. I Tyskland är skatten på vanliga husbilar 440 euro/år (cirka 4680 kronor) vilket motsvarar den nivå som Sverige hade för några år sedan. Det är en enorm skillnad mot de 28 000 kronor som den svenska nivån nu landat på.

Husbilturismen är en allt viktigare del av svensk besöksnäring. Särskilt viktig är husbilsturismen för landsbygden där den bidrar mycket till handel och konsumtion och därmed till att både skapa jobb och upprätthålla viktig service. Besöksnäringen var innan krisen en av Sveriges snabbast växande näringar som skapade tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Nu lider branschen illa av coronapandemin. Särskild allvarlig är situationen i gränsbygderna mot Norge så som i norra Fyrbodal. Vi moderater har drivit på att för att företag som drabbats hårt av coronakrisen ska få stöd. Framåt är det viktigt att regeringen nu vidtar åtgärder för att få hjulen i den svenska ekonomin att snurra snabbare igen. En enkel åtgärd vore att sluta straffbeskatta nya husbilar.

Johan Hultberg (M)

Riksdagsledamot från Fyrbodal

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)

Riksdagsledamot i Näringsutskottet