Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: TT /GP
Bild: TT /GP

Så skapar du engagemang på Twitter

Sociala medier-plattformen Twitter fyller femton år i mars. Monica Lundbom och Daniel Olsson, digitala specialister på pr-byrån Westander, har tagit fram fem tips för hur företag och organisationer kan använda plattformen för att engagera och opinionsbilda.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Den 21 mars 2006 publicerades det första inlägget på Twitter: "just setting up my twttr". Femton år senare är Twitter en av de största sociala medier-plattformarna i världen. Av alla svenska internetanvändare är det 24 procent som använder Twitter, varav 7 procent dagligen. Bland dessa finns många av Sveriges tyngsta opinionsbildare, journalister och beslutsfattare.

De senaste åren har det dock blivit tydligt att en ansvarstagande Twitteranvändare behöver förhålla sig till fenomen som trollfabriker och desinformation. Donald Trumps Twitterkonto stängdes av i kölvattnet av stormningen av Kapitolium. Sverige pekas i en nyligen publicerad rapport från Oxford University ut som måltavla för destabiliserande desinformation. Twitters svar på dessa utmaningar har bland annat varit att märka innehåll som falskt och att ta bort möjligheten att köpa politiska annonser.

Twitters styrka ligger framför allt i möjligheten att bygga starka relationer med relevanta personer, inte i att masskommunicera genom annonsering eller med tvivelaktigt innehåll.

Här är fem tips för att engagera och opinionsbilda på Twitter.

1) Börja med varför. Bestäm vad ni vill uppnå och därmed vilka målgrupper ni vill nå med vilka budskap. Ett tydligt syfte sätter ramarna för vilka frågor och vilket innehåll ni ska fokusera på.

2) Bygg relationer. Leta upp nyckelpersoner och organisationer som ni är intresserade av och följ dem. Retweeta gärna deras inlägg med egna kommentarer och delta i samtal kring era frågor.

3) Twittra regelbundet. Skapa ett jämnt flöde av både planerade inlägg och reaktioner på omvärldshändelser. Mät löpande vilket engagemang era inlägg genererar och utvärdera vilka tidpunkter som är bäst att twittra på.

4) Engagera följarna. Hitta metoder att engagera era följare, till exempel genom att ställa frågor, skapa omröstningar och delta i diskussionstrådar. Twitter är ett socialt verktyg och inte bara till för distribution av innehåll.

5) Använd bilder. Illustrera era inlägg med bilder, grafik eller filmklipp. Med hjälp av visuell kommunikation kan ni förmedla känslor mer effektivt och göra statistik tillgänglig för fler.

Sju av tio svenskar, 70 procent, vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten. Twitter är en utmärkt kanal för företag som vill nå samhällets beslutsfattare och bidra till en positiv samhällsutveckling.

Monica Lundbom och Daniel Olsson,

digitala specialister på pr-byrån Westander