Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: LEIF R JANSSON / TT
Bild: LEIF R JANSSON / TT

Sagan om den gamla mannen och receptbelagda hudkrämen

Den gamle mannen behövde förnya sitt recept , och gick som han alltid gjort, till vårdcentralen för att som vanligt fylla i den blankett han alltid brukade använda.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Den gamle mannen blev då upplyst om att man numera förnyar via dator eller 1177 på telefon.

Den gamle mannen som har dator, gick då hem och försökte logga in på 1177.se men när den gamle mannen kom till legitimering via mobilt bank-Id tog det stopp. Den gamle mannen som har mobilt bank-id lyckades inte få det att fungera. Den gamle mannen ringde då 1177, och efter att fått veta allt om covid-19, vaccinering, provtagning och så vidare hördes en ny röst med alternativa val . Den gamle mannen valde då siffran för receptförnyelse, och fick svar om plats i kön och väntetid.

Efter att ett antal gånger fått informationen att du vet väl att du kan gå in på 1177.se så bröts samtalet. Den gamle mannen beslöt då att kontakta barn eller barnbarn för en kurs i datateknik, ämne receptförnyelse. Och här är sagan all. Men kvar står frågan: Varför ta bort ett formulär som är lätt att fylla i och tar högst ett par minuter? Jag har många bekanta i min åldersgrupp som inte har dator, och via telefon är det väntetid eller också blir man uppringd någon timme senare . Nej tillbaka till blanketten!

Rune i Vargön 88 år (ung)