Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Andreas Olsson
Bild: Andreas Olsson

Självklart slussled – oklart om var och varför

Jaha, och nu ska vi Trollebor plötsligt ge synpunkter på bästa nya slussled till staten, i en skrivelse till oss själva från staten.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Vad vet jag? Vet jag mer än vad staten vet vad som är bäst för oss? Eller har staten glömt något fundamentalt som kan omkullkasta alla planer på ny syd/nord/ingen slussled, som bara jag vet? Att 20-tal villaägare är arga är självklart.

En sak vet jag:

-1916 års slussled är orubbligt fast. För 15 år sedan mättes slussväggarnas position, då jag såg på: "De är orubbliga, sa hen. De har inte rört sig en millimeter.

Sedan dess har nyss fogar och slussportar bytts ut för dyra pengar av staten. Oklart varför? Då ny led måste till, sägs det. Visste inte staten detta för några år sedan? Varför ny slussled? Jag, som civilingenjör, påstår att dagens slussleder lätt håller i 100 år till (så som de hållit hittills). Varför då ny slussled, plötsligt?

Är staten vilseledd av konspiratörer och lobbyister eller har staten fått för sig något? Har staten rätt? Måste ny slussled till inom tio år. Vad händer annars? Rasrisk? Katastrof? Vore kul att se underlaget till scenariet. Ett underlag som ingen nånsin vill redovisa.

Lobbyisterna, säger att båtarna måste bli längre än dagens 89 meter annars hotas hela Vänertrafiken med konkurs. Ja, vad säger man om det? Givetvis trams. Om en handfull företag runt Vänern behöver mer shipping. Ja, då får de väl köra fler 89 meters båtar genom våra slussar. Vad är problemet? Och egentligen, varför köper massaindustrin runt Vänern trä från Sibirien då Värmland är fylld av skog? Är det miljövänligt hållbart?

Problemet är givetvis att dagens slusslängd hindrar ett fåtal företag runt Vänern som ägs av vår tids riskkapitalbolag som påstår sig bli hindrade att i dagsläget kunna maximera sin vinst. Annars flyttar vi allt utomlands!

Och det oroar givetvis staten, med sina löjliga hot att 120 metersbåtar i Vänern krävs. Annars flyttar vi. Vem säger att det blir fler båtar. Ingen! Alla ljuger. Idag går cirka tre stycken 89 meters fartyg/dygn förbi Tvåstad. Och de här tre båtarnas riskkapitalbolag kan blixtsnabbt flytta båtlasset till nåt annat land, på en sekund. Ja, då står vi med tomma stora nya slussar. Men segelbåtarna kommer som vanligt i stora vida slussar. Vad, mot alla odds förespråkar då Trollebor? Om det oundvikliga ändå måste ske då staten håller på. Alternativ Nord, häpp.

Nya slussar på grund av tre lastbåtar/år?