TTELA har rapporterat att SJ ökar sin kapacitet för att möta efterfrågan på klimatsmarta val. Därmed utmålar SJ sig som lösningen på klimatomställningen. Tyvärr är det inte hela sanningen. SJ förhindrar nämligen fungerande konkurrens på tågmarknaden. Det vill vi se ändring på.
I dag säljs cirka 98 procent av alla tågbiljetter på sj.se. Det är en statlig biljettförsäljningskanal som byggdes upp när SJ hade monopol på tågmarknaden. På sj.se säljs även andra operatörers biljetter. Faktiskt alla andra operatörers. Förutom MTR Express. Även Saga Rail utestängdes från sj.se. De har nu avbrutit sin trafik, vilket inte är så konstigt. Om konsumenterna tror att alla tågbiljetter finns att köpa på sj.se är det svårt för andra aktörer att slå sig in på marknaden.
Ett alternativ till sj.se skulle kunna vara att göra som i flygbranschen. En tredjepartssajt som säljer alla operatörers biljetter. Sådana sidor har funnits. Men eftersom det inte har gynnat SJ har de godtyckligt vägrat tillåta försäljning av sina biljetter på sådana sajter. SJ står i dag för cirka 95 procent av den kommersiella tågtrafiken. Därför är deras biljetter avgörande för att en sådan sajt ska fungera. Ett tydligt exempel är att citycity.se fick lägga ned när SJ drog bort sina biljetter från den.
SJ dikterar därmed villkoren för biljettförsäljning på tågmarknaden. Det är inte fungerande konkurrens. Det tycker inte Konkurrensverket heller. De har vid två tillfällen påpekat att förhållandena för biljettförsäljning för kommersiell persontrafik skapar barriärer för inträde och expansion. SJ:s monopolattityd måste alltså åtgärdas för att säkerställa fungerande konkurrens.
Politikerna vill av klimatskäl att det ska bli lättare att välja tåget i Europa. Vi tycker att vi bör börja på hemmaplan. Att göra det enklare att boka tågbiljetter inom Europa är bra, men att integrera europeiska tågsystem är komplicerat och kommer att ta tid. Att stimulera tågresande inom Sverige behöver inte kosta någonting för skattebetalarna. Dessutom kan det göras nu. Genom att öppna sj.se för samtliga tågoperatörer kan vi förenkla tågresandet. Redan i morgon.