SJ hindrar klimatomställningen

Tåget är en viktig del i klimatomställningen. Därför är det positivt att avregleringen av tågmonopolet har lett till ökad konkurrens. Det gynnar alla Trollhätte- och Vänersborgsbor som vill åka till och från Stockholm via Herrljunga. Sträckan Stockholm–Göteborg, med stopp i Herrljunga, har fått ökat utbud, ökat fokus på punktlighet och lägre priser. Konkurrensen har gjort det enklare att välja ett klimatsmart alternativ. Vi vill att det ska bli ännu enklare.

ANNONS
|

TTELA har rapporterat att SJ ökar sin kapacitet för att möta efterfrågan på klimatsmarta val. Därmed utmålar SJ sig som lösningen på klimatomställningen. Tyvärr är det inte hela sanningen. SJ förhindrar nämligen fungerande konkurrens på tågmarknaden. Det vill vi se ändring på.

I dag säljs cirka 98 procent av alla tågbiljetter på sj.se. Det är en statlig biljettförsäljningskanal som byggdes upp när SJ hade monopol på tågmarknaden. På sj.se säljs även andra operatörers biljetter. Faktiskt alla andra operatörers. Förutom MTR Express. Även Saga Rail utestängdes från sj.se. De har nu avbrutit sin trafik, vilket inte är så konstigt. Om konsumenterna tror att alla tågbiljetter finns att köpa på sj.se är det svårt för andra aktörer att slå sig in på marknaden.

ANNONS

Ett alternativ till sj.se skulle kunna vara att göra som i flygbranschen. En tredjepartssajt som säljer alla operatörers biljetter. Sådana sidor har funnits. Men eftersom det inte har gynnat SJ har de godtyckligt vägrat tillåta försäljning av sina biljetter på sådana sajter. SJ står i dag för cirka 95 procent av den kommersiella tågtrafiken. Därför är deras biljetter avgörande för att en sådan sajt ska fungera. Ett tydligt exempel är att citycity.se fick lägga ned när SJ drog bort sina biljetter från den.

SJ dikterar därmed villkoren för biljettförsäljning på tågmarknaden. Det är inte fungerande konkurrens. Det tycker inte Konkurrensverket heller. De har vid två tillfällen påpekat att förhållandena för biljettförsäljning för kommersiell persontrafik skapar barriärer för inträde och expansion. SJ:s monopolattityd måste alltså åtgärdas för att säkerställa fungerande konkurrens.

Politikerna vill av klimatskäl att det ska bli lättare att välja tåget i Europa. Vi tycker att vi bör börja på hemmaplan. Att göra det enklare att boka tågbiljetter inom Europa är bra, men att integrera europeiska tågsystem är komplicerat och kommer att ta tid. Att stimulera tågresande inom Sverige behöver inte kosta någonting för skattebetalarna. Dessutom kan det göras nu. Genom att öppna sj.se för samtliga tågoperatörer kan vi förenkla tågresandet. Redan i morgon.

ANNONS

Mats Johannesson

vd, MTR Express

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS