Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bild: Elisabeth Alvenby

Skolskjuts från Grästorp i Trollhättan?

För några år sedan var det ett företag från, hör och häpna, Vänersborg som körde Trollhättans skolskjutsar på entreprenad.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Idag verkar det vara Sparlunds från Grästorp. Grästorp?

Sannolikt ligger lagen om offentlig upphandling bakom detta märkliga faktum. Men tar denna förordning från överheten hänsyn till den totala affären och vad den kostar kommunen? Det vill säga gör man en totalkalkyl?

Sparlund betalar sannolikt skatt i Grästorps kommun. Deras anställda gör sannolikt detsamma. Varje dag tillkommer en ”fram- och hemkörningskostnad” eftersom man ska ta sig från hemorten till målgruppens geografiska lokalisering, etcetera. Det kan ju fortfarande vara så att nettoaffären är positiv för Trollhättans räkning men då slår miljöpåverkan till: Man kör ”i tomme” mellan Grästorp och Trollhättan tur och retur. Är detta den bästa lösningen? Gör om! Gör rätt!

Svensson

Svar direkt:

Utbildningsförvaltningen har gjort upphandling av skolskjutsentreprenör inom ramen för Lagen om offentlig upphandling. En av lagens grundprinciper är Principen om icke-diskriminering, som innebär att vi inte kan ge ett lokalt företag företräde. De anbudsgivare som uppfyller kraven i anbudsförfrågan går vidare till utvärdering.

Här kan vi alltså inte ställa krav på att företaget ska ligga i just Trollhättan. Vi strävar alltid efter att hantera skattemedel på ett ansvarsfullt sätt, så det främsta utvärderingskriteriet är att uppdraget ska gå till det företag som lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

Utbildningsförvaltningen