Sverige behöver en långsiktig industri- och flygpolitik

Sverige är beroende av export därför har flyget en stor betydelse för att bygga upp vårt välstånd. Just nu upplever flyget sin värsta kris.

ANNONS
|

Enligt beräkningar från IATA (International Air Transport Association) överstiger flygbolagens globala förluster till följd av coronakrisen vida det sammanlagda intäktsbortfallet av terrorattackerna 11 september 2001, sarsepidemin 2002, finanskrisen 2008 och Eyjafjallajökulls utbrott 2010.

I Sverige är läget bistert. Inrikesflyget, har mer eller mindre upphört. Internationella flyget har minskat med 80–90 procent. Återstarten för flyget ser ut att ta lång tid då många länder är fortsatt rädda för smittspridning.

Andra länder har valt att gå in och stödja flygplatser, flygbolag och annan infrastruktur som är kopplade till flyget. I Sverige har vi inte sett samma engagemang förrän efter påtryckningar från näringslivet och näringslivspositiva partier. Det svåra läget för flyget får konsekvenser för de företag som jobbar med att bygga och serva flygplan samt flygmotorer.

ANNONS

Tyvärr ser vi inte att regeringen i Sverige har samma inställning som regeringarna i övriga Europa när det gäller att stötta den flygindustrin. Vilket är märkligt med tanke på att Sverige är ett av få länder i världen som har en framstående flygindustri. Att GKN i Trollhättan, som är världsledande på hållbar flygteknik, nu varslar 350 personer var tyvärr väntat med tanke på utvecklingen.

Det är också problematiskt att flera av de åtgärder som just nu har beslutats om i riksdagen är tillfälliga vilket gör att näringslivet inte kan planera inför hösten. Krisen för flyget kommer inte bli kortvarig. Regeringen behöver därför återkomma med besked om hur länge det kommer vara möjligt att ha personal permitterad samt hur länge övriga stödåtgärder för näringslivet kommer att gälla.

Alla inser att inga stöd kommer att vara för evigt då det är ett omställningsstöd. Samtidigt är det viktigt att vi i Sverige har stöd som fungerar lika länge och på samma sätt som i våra grannländer, annars uppstår illojal konkurrens vilket missgynnar våra företag och riskerar att resultera i färre svenska jobb.

Avseende GKN och flygindustrin är det extra viktigt att regeringen omprövar sin politik. Alla som jobbar med flyget vet att MP har en extremt negativ inställning till flyget. Det kan man ha som enskilt parti, men som del av en regering, måste man bedriva en politik som fungerar både på kort och lång sikt.

ANNONS

Sverige har möjlighet att vara ett av de länder där framtidens hållbarare flygteknik utvecklas. Men det kommer inte ske om regeringen försvårar för flyget. Får flygnäringen sämre ekonomiska förutsättningar kommer det att leda till att man får svårare att utveckla miljövänliga flyg. I stället för straffbeskattning av flyget måste regeringen ta fram en långsiktig flygstrategi. Sverige är ett avlångt land med stort exportberoende vi måste därför utveckla och inte avveckla det svenska flyget.

Magnus Jacobsson (KD)

andre vice ordförande ­Trafikutskottet

Bedros Cicek

gruppledare KD Trollhättan

Ricky Karlsson

ordförande KD Trollhättan

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS