Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

 Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

Tack för denna tiden Trollhättans stad!

Det blev fyra år för er som arbetsgivare för mig. I början var allt lovande men sedan kom bemanning 2021 och till sist förflyttningar för att ni ska dra ner på korttidsplatser på Tallbacken.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

En arbetsplats där vi hjälpte patienter med allt från benbrott till att ge palliativ vård i livets slut. Då kanske många av er som läser förstår vikten av bra personaltäthet och god kompetens, den tanken delar vi inte riktigt med Trollhättans stad förstår jag. Utifrån min synvinkel vill jag upplysa allmänheten om hur lite ni bryr er om era anställda egentligen.

Vi som fick reda på efter mycket om och men att vi skulle förflyttas hade samtal med omställningsenheten där vi skulle få lägga fram vilka ställen vi var intresserade av att arbeta på. Dessa samtal var till ingen nytta. Jag blev tvungen att välja en tjänst utifrån dom lediga tjänsterna som fanns på boende och hemtjänst i staden. Att jag hade ett intresse för LSS, trygg hemgång, andra förvaltningar eller en kontakt med sjukhus var inget omställningsenheten ville lägga ner energi på.

Vi skulle bara placeras ut där det fattades personal. När jag inte trivdes på arbetsplatsen jag förflyttades till, ville jag ha hjälp av omställningsenheten att bli förflyttad igen. Denna gången utifrån mina önskemål. Där fick jag ett tvärnej och dom talade om att när man är placerad på sin nya tjänst ska man inte ha kontakt med omställningsenheten mera. Hur kan man inte följa upp en ny placering, kontrollera att arbetstagaren trivs på det nya stället och hjälpa till vid problem med den nya placeringen? Detta är frågor jag undrar än idag.

Jag har aldrig tidigare känt så lite uppskattning av en arbetsgivare. Det kändes bara som att vara en bricka i ert spel, en person på golvet, en person på schemat.

Det blev en uppsägning och nu arbetar jag hos en arbetsgivare som uppskattar mig. Med denna insändare hoppas jag att ingen annan före detta medarbetare behöver gå igenom samma process som vi alla fick göra i omställningsenheten. En dag hoppas jag Trollhättans stad inser att man inte bara sparar pengar utan även tappar personal med kompetens när man gör dessa val.

Undersköterska

Svar direkt:

Vill börja med att beklaga din upplevelse av oss som arbetsgivare i Trollhättans stad.

Omställningsenheten bildades för att förvaltningen såg kommande behov av att ändra i vård och omsorgsstrukturen med exempelvis antal platser för korttidsvård. Vi har fler platser än vad behovet är. Vi har ingen avsikt att ändra i bemanningstäthet. I samband med att dessa förändringar görs blir det övertalig personal som vi på alla sätt vill behålla inom organisationen, men då på andra arbetsplatser.

I en sådan omställning kan det ibland vara svårt att alla medarbetare kan få önskemål tillgodosedda fullt ut om var den nya arbetsplatsen finns någonstans. Målsättningen är dock att kunna behålla kompetent och välutbildad personal även under tider där vi får övertalighet inom vissa delar av förvaltningen.

Jane Johansson,

förvaltningschef omsorgsförvaltningen