Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

 Bild: Sebastian LaMotte
Bild: Sebastian LaMotte

Trångt, varmt och obehagligt i väntrummet

Jag blev förvånad när jag besökte vårdcentralen Nordstan i Vänersborg.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Väntrummet var fullt av patienter. Det var trångt, varmt och obehagligt. Inga ändringar i möbleringen hade skett och ingen bar munskydd. Övervägande var äldre patienter. Vid besök ett par veckor senare hade jag glömt mitt munskydd och frågade i receptionen om jag kunde få ett munskydd innan jag skulle gå till väntrummet. Svaret jag fick var att det var omöjligt eftersom det skulle kosta för mycket att lämna ut sådana.

På många ställen har man möblerat om i väntrum så att man kan erbjuda sittplats med coronaavstånd men inte på vårdcentralen Nordstan, Vänersborg. Enligt FHM bör man använda munskydd i miljöer där man inte kan erbjuda avstånd. Skulle gärna vilja höra från ansvarig för vårdcentralen hur man tänkt .

En 70-plussare

Svar direkt:

Tack för dina synpunkter angående väntrumsmiljön! Vi har vidtagit rekommendationerna att använda munskydd och visir för att skydda patienterna vid närkontakt, såsom provtagning och undersökning.

I väntrummen har vi sedan tidigare flera olika väntrumsytor för att erbjuda att patienter får sitta ifred, vilket nu under pandemin även är befrämjande för förebyggande av smitta. Vår ventilation är modern och injusterad. Vi har också  tidsbokning till alla former av patientbesök, antingen det är sjuksköterskebesök, läkarbesök eller besök på laboratoriet.

Det sker också en bedömning vid telefon- eller digitalkontakt om det föreligger risk att en patient kan ha en infektion och därmed möjligt smittande. Om risken bedöms så, anordnas  fysisk kontakt utanför vårdcentralen i särskild lokal där ingen annan patient befinner sig. Rekommendationerna från myndigheter och regering uppdateras kontinuerligt och vi följer dessa .

Vanligtvis är det numera mycket glest i våra olika väntrum men kan givetvis vid tillfälle varit flera patienter än så, till exempel om någon tidsbokad patient tagit längre tid än beräknat hos läkare eller laboratorium.

Tove Holmgren

Verksamhetschef Vårdcentralen Nordstan