Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Andreas Olsson
Bild: Andreas Olsson

Tre alternativ för nya slussar är en katastrof

Den lösning jag har för kanalbygget hörs aldrig, framförs inte av någon. Likväl, tänker jag torgföra den.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Alltså, är det omöjligt att bredda och förlänga dagens slussar? Det tycks mig som en både enklare och billigare lösning. Det innebär visserligen att dagens kanalled stängs under byggtiden, men då föreslår jag, att innan kanalbygget inleds, så bygger vägverket dubbelspår och motorväg Trollhättan-Karlstad.

Det bör ändå göras förr eller senare. Transport per järnväg kan ersätta många båtar, fler än dagens två till tre per dygn.

En annan lösning är, att vi låter 1916 års kanalled bli ännu en museikanal i Trollhättan och låter väg- och tågtransport ta över helt.

Vidare kan man undra om staten över huvudtaget har råd. Snabbanor för tåg mellan landets tre metropoler tycks ju i dag vara prioriterat före nya slussar i Trollhättan.

Ett är säkert, alla dagens tre scenarior för nya slussar är en katastrof för Trollhättans stad och dess invånare (inte alla, men många).

Den som lever får se