Trollhättan-Vänersborgs flygplats har resenärer med olika bakgrund

Replik Svar på ”Daltande med flyget och smutskastning av tåget”.

ANNONS
|

Christer Wilhelmsson kommenterar i TTELA i ett debattinlägg om flyg och Brommafrågan. Här är några reflektioner utifrån vår regionala flygplats, Trollhättan- Vänersborgs flygplats.

Transporter - på land, i luften, på vatten - är och förblir viktigt för vår ekonomi, vårt välstånd och våra liv. För att hela Sverige ska resa sig lika snabbt som andra länder efter pandemin krävs att hela samhället - och alla trafikslag - kommer i gång snabbt. Alla trafikslag ska ställa om och bli fossilfria och på sikt även utsläppsfria. Det här är enorm utmaning för alla aktörer och alla krafter behövs för att nå målet.

ANNONS

Passagerarna som reser till och från Trollhättan-Vänersborgs flygplats har väldigt olika bakgrund. Nästan lika många kvinnor som män reser. Många är småföretagare, beroende av snabba transporter till eller från kunder. Några är på väg till en utbildning. Andra reser med flyg för att hinna hem till familj och kvällsaktiviteter och på så sätt få en hållbar arbetssituation. Ensamåkande barn eller resenärer med särskilda behov är frekvent förekommande. Politiker och ”höjdare” finns säkert ombord på flyget, också de behöver snabba och säkra resor, men de är i minoritet.

På Trollhättan-Vänersborgs flygplats behövs inga långa tider i terminalen. Från det att de parkerar till dess att man sitter ombord är det totalt cirka 15 minuter. Flygtiden till Stockholm är knappt en timme. Många resenärer vittnar om att man knappast hinner börja jobba förrän man är framme.

Resenärerna på Trollhättan-Vänersborgs flygplats har behov av resorna och kan resa hållbart. Lågprisflygbolag har aldrig funnits på Trollhättan-Vänersborgs flygplats. Sedan flera år har det varit möjligt att reducera koldioxidutsläppen som genereras vid flygningen genom att lägga till en summa på biljettpriset. Pengen går till att köpa in hållbart biojetbränsle motsvarande resan.

Flygplatsen är viktig för flyg av många olika slag. Till exempel har pandemin aktualiserat frågor om tillgänglighet med ambulansflyg till flygplatser i hela landet. Årets skogsbrandssäsong har startat och flygplatser som vår har eller kommer behövas för säker tankning av skopande flygplan eller helikoptrar med släckförmåga. Det här är exempel på flyg som är oregelbundet och en förhållandevis låg inkomstkälla. Likväl är det viktigt, så lönsamhet borde kanske mätas i samhällsnytta?

ANNONS

Vad gäller framtiden för Bromma flygplats är det en Sverigefråga. Om allt flyg koncentreras till Arlanda flygplats riskeras flygförbindelser med mindre flygplanstyper och mindre flygbolag konkurreras ut av stora flygbolag i förhandlingar om attraktiva start- och landningstider. Bromma flygplats är dessutom mycket väl lämpad att bli det nationella navet för de första elflygplanen för linjetrafik i Sverige.

Vi behöver tillsammans prata om de viktiga frågorna för samtliga trafikslag, som hur vi ska klara av elförsörjningen, hur vi får upp produktionen av biobränsle och hur vi klarar återuppbyggnaden efter pandemin.

Anna Råhnängen,

vd och verksamhetsansvarig Trollhättan- Vänersborgs flygplats

ANNONS