Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

Tryggt att bo hos Eidar?

Vår dotter bor i en av ­Eidars lägenheter. Hon har blivit utsatt av en granne som spottar, står och gräver i byxorna och gnider sig mot hennes dörr.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Grannen uppträder hotfullt och hon har tillkallat polis samt ringt till Eidar då hon är skräckslagen inför vad denne granne kan ta sig till.

Eidar har valt att inte återkoppla till henne. Som föräldrar är vi mycket oroliga över vad som kan hända och undrar nu om Eidar tycker att det är ok att hon ska ha det så här. Eidar skriver att det ska vara tryggt att bo hos dom, därför vill vi att ansvariga svarar här vad man kan göra åt detta. Vi vill ju inte att det ska hända henne något. Tar Eidar ansvar och åtgärdar detta?

Oroliga föräldrar

Svar direkt

Svar till ”Oroliga föräldrar”s ­insändare.

Vi vill till att börja med beklaga er dotters situation och vara tydliga med att vi förstår att ni känner oro. Av integritetsskäl kommer vi däremot inte att gå in på detaljer i det enskilda fallet i detta forum. Ni är varmt välkomna att kontakta oss för att prata om detta ärende i ett personligt samtal.

Eidars målsättning är att alla våra hyresgäster ska trivas och känna sig trygga i sina hem. Vi arbetar för att det ska bli verklighet varje dag och på flera olika sätt, alltifrån att förbättra utomhusbelysning för att göra utemiljön tryggare till att driva störningsärenden med enskilda personer. När vi får in en störningsanmälan frågar vi alltid om personen vill att vi pratar med den som störningsanmälan riktas mot. Om hyresgästen vill att vi tar kontakt med personen i fråga så gör våra medarbetare på den Bosociala avdelningen det och förklarar för personen att dennes beteende inte är acceptabelt och inte får upprepas.

Vi gör en bedömning från fall till fall vilka åtgärder som ska vidtas, det kan handla om upprepade kontroller vid till exempel sanitära olägenheter, eller om omflyttning när två personer inte kan fortsätta att bo bredvid varandra. Det är en bedömning från fall till fall, men i varje enskilt fall arbetar vi för en långsiktigt fungerande lösning som leder till att våra hyresgäster trivs, känner sig trygga samt sköter sitt boende och följer våra trivselregler.

För att vi på Eidar, men även Polisen, ska ha möjlighet att vidta åtgärder är det mycket viktigt att brottsliga handlingar, till exempel trakasserier, alltid polisanmäls.

Vill ni diskutera frågan vidare når ni oss på 0520-877 00.

Sanny Mattelin

Förvaltningschef, AB Eidar ­Trollhättans Bostadsbolag