Utredning: Rederier har inga svårigheter hitta andra transporter

De flesta verksamheter kan lösa sina transporter på järnväg eller väg, menar signaturen.

ANNONS
|

Replik på ledare ”Industripolitiskt självmål att stänga slussarna i Trollhättan”.

Ledarskribenten Karl af Geijerstam uttalar sig om hur en stängning av slussarna kan komma att påverka industrier runt Vänern. Han gör en sammanfattning utan att troligtvis ha läst utredningen. Denna utredning slår fast att rederier har inga svårigheter att hitta andra transporter på de övriga haven. Vänerhamnarna sysselsätter cirka 140 personer. Kan inte se att detta är ett stort avbräck för sysselsättningen runt Vänerhamnar utan de kan säkert arbeta med nya investeringar som behöver göras i framtida utbyggnad av hamnarna för att kunna ta emot större fartyg och i framtiden elfartyg.

ANNONS

De flesta verksamheter kan lösa sina transporter på järnväg eller väg. Ett tågset på 80 vagnar tar lika last som ett fullastat fartyg. Två verksamheter som är beroende av sjötransporter är gjuteriet i Karlstad som tillverkar torkcylindrar till pappersindustrin (kanske inte en framtid för papperstillverkning då många pappersbruk har lagt ned) , dessa cylindrar är cirka 5-7 meter i diameter och kanske tillverkas en om året, kan säkert tas på pråm genom Göta kanal. Lösningar finnes!

Det andra företaget är zinkgruvan i Askersund som kan transportera malmen via Norrköping eller Oxelösund. Ansökan om miljötillstånd kan sökas nu och behöver inte vänta till när stängningen av slussleden börjar. Karl talar också om limfabriken i Kristinehamn som så sent som 2014 skar ned på personalstyrkan med 50 procent på grund av ägarbyte. En klart föränderlig industrivärld. Att utnyttja Uddevalla hamn och att bygga ut infrastruktur till och från Uddevalla ser jag som mycket positivt så som omvärlden ser ut. Vi kan inte bara förlita oss på Göteborgs hamn och dess utsatta läge. Karl du får försöka hålla flera bollar i luften och se in i framtiden. Att förstöra en hel stad är befängt.

Se framåt!

Svar direkt:

Det är korrekt att mycket av transporterna kan föras över till järnväg eller lastbil. Troligen blir det mer av lastbilar och inte järnväg, eftersom det är väldigt fullt på banorna. Byggs nya slussar i befintlig led kommer industrin och jordbruket att söka sig andra transportvägar, den förändringen riskerar att bli permanent. Då försvinner en stor del av samhällsnyttan med investeringen och man står med överdimensionerade slussar som främst används för fritidsbåtar.

ANNONS

Enligt utredningen kommer det att ta mycket lång tid innan industriell sjöfart återfår dagens volymer i ett sådant scenario. Zinkgruvan skriver att det är långt ifrån säkert att ett nytt miljötillstånd ges överhuvudtaget. Då riskerar man få lägga ned gruvan. Övriga industrier tvingas till utgifter på grund av ändrade transportmedel och eventuella flyttar av verksamheten. Statens grundläggande infrastruktur ska underlätta för industrin och inte orsaka mer kostnader. En stängning av slussarna i flera år motverkar allvarligt statens ambitioner att hålla Vänersjöfarten igång.

Karl af Geijerstam

ledarskribent

ANNONS