Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Andreas Hillergren/TT
Bild: Andreas Hillergren/TT

Vad kunde hänt kvinnan som var förvirrad och ledsen?

En äldre kvinna virrade sig till bussen på onsdagskvällen på Bergkullevägen på Sylte i Trollhättan.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Som tur var hann hon inte kliva på för en annan granne kände igen henne, hann upp henne med frågan vart hon skulle så sent. Jo, hon skulle hem! I en papperskasse som hon höll hårt i , låg täcke, toapapper och lite annat.

När vi förklarade att "du bor där "och pekade på hennes hus så föll hon i gråt. Efter stunds övertalande ledde vi henne hem. Väl inne ville vi inte gå med in lägenheten utan sa att hon får låsa om sig för nu skulle vi hem med våra hundar. Det var då hon ville med oss hem. Till slut gick vi med henne in. Hörde om hon har hemtjänst. Nej det hade hon inte, och dottern "fanns inte", sade hon. Vi hittade larmapparaten och tryckte – det tutade och sen var det tyst. Tre gånger testade vi, kom på sedan att det sagts på nyheterna att det var teknikstrul.

Då kvinnan såg att vi tryckt på trygghetslarmet blev hon livrädd och sa att hon "får skäll av dom nu". Vi lugnade ner henne och cirka 20 minuter senare kom vi därifrån medvetna om att hon låst om sig. Men hon hade inte fått hjälp av tjänst som hon betalar för, ingen som kom och besökte eller såg till henne. Är det larmproblem så ska kunden kompenseras och ansvariga se till att göra tätare besök tills dess felet är åtgärdat!

Vad kunde hänt om hon satt sig på bussen sent på kvällen förvirrad, ledsen och tunt klädd? (en tredje granne hade sett henne för ett tag sedan då hon gått ut på natten i pyjamas.) Vetskapen om att den enda kommunikation de har är ur funktion kan göra dem otrygga, rädda, ledsna, oroliga och förvirrade. Hon bar på alla de känslorna denna kväll och förhoppningsvis får hon rätt vård och omsorg i fortsättningen.

M&L

Svar direkt:

Trollhättans stad använder företaget Tunstall för sina trygghetslarm inom omsorgen. Trygghetslarmet är till för personer som behöver komma i kontakt med hemtjänstpersonal vid plötsligt uppkomna och nödvändiga omsorgsbehov. Trygghetslarmet ersätter inte telefonnumret 112 via akuta behov av räddningstjänst eller sjukvård.

Då Tunstall haft en överbelastning av sin larmplattform har det under en tidsperiod varit en viss fördröjning att få svar för de som larmar in. Alla larm har gått fram, men det har tagit lite längre tid än normalt att få svar. Personer med trygghetslarm i Trollhättan har informerats om den tillfälligt fördröjda svarstiden. Hemtjänsten har även bemannat upp extra och haft regelbunden dialog med de som berördes av driftstörningen.

Under torsdagskvällen meddelade Tunstall att problemet är åtgärdat och att larmdriften fungerar normalt igen. Trollhättans stad har en fortsatt beredskap för olika händelser om något skulle dyka upp.

När allmänheten uppmärksammar att det kan finnas anledning till att en person behöver hjälp och stöd från samhället, är det viktigt att man kontaktar socialtjänsten. Kommunen kan då utreda det vidare och hjälpa personen med ytterligare insatser om det behövs och den enskilde vill det.

Trollhättans stad