Valfrihet är inte att tvinga äldre till kyld mat

Replik Svar på "Hur ska det gå till om alla ska tillfrågas?".

ANNONS
|

Ja för mig är det en självklarhet att kunden i det här fallet brukaren ska få möjlighet att yttra sig innan ett sådant stort beslut tas. Det går alldeles utmärkt att skicka ut frågan både muntligt och skriftligt. Det har dessutom funnits flera år av förberedelser.

Jag trycker inte på att det ska serveras varm mat (ljummen i din mening ), kyld mat kan även den vara bra. Men att det ska finnas valfrihet, att man själv ska få välja om maten ska levereras kyld eller varm. Det är en möjlighet som funnits över tid i staden men något man inte infört som en norm.

ANNONS

I praktiken är det ingen omöjlighet att införa tvårätterssystem och valfrihet med kyl eller varm mat alla dagar i veckan, det handlar om kunskap, vilja och självklart prioritering av pengar från kommunkassan

Istället för att spara flera miljoner i införandet kan man istället prioritera det äldre och utveckla dagens system och till exempel införa tvårätterssystem. Bättre transporter av den varma maten, kompetenshöjande utbildningar och så vidare.

Valfrihet är inte att tvinga äldre till kyld mat. Man skriver att det bara är för de äldre att köpa maten någon annan stans, det är inte en självklarhet om du har dåligt ställt och inte är benägen att själv ta dig ut för att handla. Då ska man kunna förlita sig på den kommunala tjänsten.

Att Lena är utbildad sjuksköterska har väl inte så stor grund i just kost? Jag har 15 års erfarenhet av kost till just äldre och jag vet även att för många är det dagliga besöket med den varma matlådan höjdpunkten som många ser i fram emot. Kanske det enda besöket man får.

Nu förväntas man beställa maten för sju dagar framöver. Den enda valfriheten man får är att välja mellan tio rätter som är förbestämda. Valdagen kommer att bevisa om förtroendet för sossestyrda Trollhättan är slut eller ej.

ANNONS

Johannes Johansson (M)

ANNONS