Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Karl af Geijerstam
Bild: Karl af Geijerstam

Var och hur ska man nu köpa sin biljett?

Tidigare fanns en biljettautomat som man kunde köpa biljetter, menar signaturen.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Läste i TTELA att biljettförsäljningen på Resecentrum ska upphöra. Tidigare fanns en biljettautomat som man kunde köpa biljetter. Den är nu borta.

Hur ska man köpa sin biljett nu? Jag tänker på alla som inte kan beställa med mobiltelefon. Kommer man kunna köpa biljett av konduktören med visst extratillägg?

Missnöjd resenär

Svar direkt:

Tack för din insändare. Allt fler köper sin Västtrafikbiljett digitalt och har kontakt med oss online eller via telefon. Vi måste se till att vi möter våra resenärer på rätt sätt och att våra skattemedel används där de gör mest nytta för invånarna i Västra Götaland. Därför förbereder vi oss nu för att, etappvis, stänga nio av våra tio Västtrafikbutiker till år 2024.

Vi förstår att det kan kännas ovant för de som är vana att få hjälp av vår butikspersonal, men vi kommer fortfarande erbjuda försäljning av biljetter på våra cirka 240 försäljningsombud som finns över hela regionen och vår kundservice är tillgänglig via telefon och digitala kanaler. På Västtågen och ombord på våra bussar i Trollhättan kan du köpa dygns- och enkelbiljett ombord med bankkort. Någon biljettförsäljning via automat har vi däremot aldrig haft. (SJ har haft automat tidigare, reds. anm.)

Idag finns utöver Västtrafikbutiken i resecentrum två försäljningsombud för Västtrafikbiljetter i Trollhättan, ”Sött och Salt” och ”My Way Kronogårdskiosken”. Inför att Västtrafikbutiken i Trollhättan stänger den 1 mars 2024 arbetar vi för att ta fram en lösning som säkerställer att det ska finnas möjlighet att köpa biljett på resecentrum även framöver.

Dina synpunkter är framförda till ansvarig avdelning för biljetter och sortiment. Har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta Västtrafiks kundservice på telefonnummer 0771-41 43 00.

Alice Roman Dadisho,

Västtrafik