Varför får de äldre inte längre välja på olika rätter?

Replik Svar på "Kommunikation om kyld mat till våra äldre saknas", 5 oktober.

ANNONS
|

Till Gunilla Hansson och Malin Gustafsson: Ni skriver att valmöjligheten ska bli större för våra äldre i staden, men varför införde ni då en gemensam meny där de äldre inte längre kan ha den valfriheten att välja olika rätter i restaurangerna?

Kanske borde vi återgå till olika menyer även där? Nej vi tänker ju bara framåt ett steg inte bakåt.

Angående inläggets huvudrubrik att ni inte är bra på att kommunicera tycker vi kvarstår, vi har inte fått ta del av det informationsbrev ni skriver om, vart hittar vi dessa? Ja ni var ute i våra kök och gjorde en egen lite utredning i februari, vid det besöket ställdes bara massa frågor från er sida, när vi sedan frågar får vi svar att det är under utredning. Det som är beklagligt är att beslutet i omsorgsförvaltningen togs 18 september, här har ni flera veckor på er att skicka ut någon form av information. Istället får vi läsa det i TTELA, men det kanske är ännu ett bevis på dålig kommunikation till era underställda enhetschefer som för övrigt ofta lyser med sin frånvaro.

ANNONS

Ser vi på kommunen där du Gunilla tidigare huserade, Kungälvs kommun , hur har det gått där med kylda matlådor? Nej vi blickar ju inte bakåt utan bara framåt...

Vi kan ju även kolla på Stenungsunds kommun, ganska nära oss och ett stenkast från Tjörn där ni varit. Så här beslutade kommunfullmäktige i Stenungsund för en vecka sedan, "i december 2018 att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att erbjuda matdistribution i form av kylda matlådor. Förvaltningen har utrett olika alternativ och den sammanfattande bedömningen är att ett införande av matdistribution i form av kylda matlådor leder till ökade kostnader för såväl kommunen som för den enskilde brukaren. Förslaget är därför att matdistribution i form av kylda matlådor inte införs". Där har man även kontaktat pensionärsförbunden i kommunen för att få synpunkter. Har man för avsikt att göra det i staden? Varför gör man inte besök i dessa kommuner? Vad gör man med all övertalig personal i köken som kommer bli?

Om brukaren inte har mikro ska de få värmd mat i ugnen men det blir ju väldigt personalkrävande för hemtjänsten? Ni skriver i ert svar i du-form men vi är fler än en person. Vi skriver åt många kollegor ute i köken som tröttnat på ert sätt att hantera serviceförvaltningen och vi ska ju tänka som en grupp och vi-form som ni två själva framhäver er?

ANNONS

Medarbetare i vårt Trollhättan

Svar direkt:

Er insändare tar upp många olika frågor som är svåra att besvara inom detta forum. För vidare diskussion i dessa frågor är ni varmt välkomna att ta kontakt med mig på telefon eller via e-post.

Malin Gustafsson

ANNONS