Varför fick jag ingen akuthjälp?

Fick för några dagar sedan akuta njurstensproblem och kontaktade 1177. Väntetid cirka 50 minuter. Åkte då istället direkt till akuten på Näl. Första frågan var – har du ringt 1177? Svar ja, men jag kan inte vänta i 50 minuter!

ANNONS
|

Jag fick Ingen behandling på akuten. Där fanns inga sängar eller rum tillgängliga, tio timmars väntetid, så jag skickades hem utan behandling med uppmaningen att kontakta Källstorps jourcentral nästa morgon – om jag inte var bättre.

Så skedde, ingen behandling på jourcentralen heller utan bara hänvisning att kontakta min vårdcentral på måndag (detta var en lördag). Man får många frågor i huvudet.....

1) 1177 ska man ringa för att få hjälp och råd hur man ska agera i sin speciella sjukdomssituation. I en situation med stora akuta smärtor hur är det då möjligt att man ska vänta i 50 minuter för att få ett besked? Var finns pengarna för att utöka den tjänsten till en vettig nivå utifrån ett “kundperspektiv”? I fickorna på inkompetenta politiker eller?

ANNONS

2) Akutvård trodde undertecknad innebar vård här och nu för akuta sjukdomssituationer. Om inte vårdplatser finns, personal saknas, och akutvård då inte kan ske var har pengar för att skapa denna livsnödvändiga vård tagit vägen? I fickorna på inkompetenta politiker eller?

3) Finns det något annat i vårt samhälle som helt slukar våra skattepengar och förbrukar nödvändiga resurser för att kunna skapa en grundläggande och livsviktig vård och omsorg i vårt land?

Undrande medborgare

Svar direkt

Vi beklagar att du upplever att du inte fick den vård eller det bemötande som du har förväntat dig. Under sommaren är trycket på vården stundtals högt. Det drabbar exempelvis 1177 Vårdguiden på telefon, där väntetiderna ibland blir längre än vi önskar. När du ringer 1177 uppmanar vi dig därför i telefonsvaret att lägga på luren och ringa 112 vid misstanke om allvarlig sjukdom.

På akutmottagningen och jourcentralen görs alltid en bedömning av symptomens allvarlighetsgrad och därefter får du som patient antingen gå hem med egenvårdsråd, träffa en specialistläkare på akutmottagningen eller blir hänvisad till annan vårdnivå så att rätt vård ges till rätt patient på rätt plats.

När vi läser din insändare ser vi att den aktuella bedömningen troligtvis hade kunnat kommuniceras tydligare till dig – både på akutmottagningen och jourcentralen. Det ber vi om ursäkt för.

ANNONS

Vi strävar hela tiden efter att förbättra vården. Därför vill vi gärna att du delar med dig av dina synpunkter genom att kontakta berörda mottagningar, alternativt vända dig till patientnämnden.

NU-sjukvården, Regionhälsan och Närhälsan

ANNONS