Varför inte låta Vänertrafiken fortsätta att gå som nu

Och spränger och fördjupar älven ovanför dammen fram till befintlig segelränna i Vänern, menar signaturen.

ANNONS
|

När jag tittar på kartan över kanalen och Göta älv som omfattar Vargön och Vänersborg, och vidare upp i Vänern, så tänker jag som följer.

Varför inte låta Vänertrafiken fortsätta att gå som nu. Varför inte låta Vänertrafiken fortsätta att gå som nu och spränger och fördjupar älven ovanför dammen fram till befintlig segelränna i Vänern. Det betyder sluss vid kraftverket.

Under tiden som dessa arbeten utförs, kan ju frakttrafiken och annan båttrafik fortsätta via Brinkebergs kullars sluss.

Vet att det blir mycket sprängande och det är dyrt. Men dels sparar alla parter på att kanaltrafiken upprätt hålls och samtidigt får man sprängmassor som kan användas till andra byggen. Dessutom kan man förmodligen bygga en fartygshamn med terminal vid Vargön Alloys. Alla parter, företag, samhälle och skattebetalare glada och nöjda.

ANNONS

Den skada en stängning av slusstrafiken skulle orsaka går inte att förutsäga. Den risken är inte värt att ta. Konkurrensen av frakter är stenhård. Det är en winwin-situation för alla parter.

Ragnar S

ANNONS