Om detta får konsekvensen, som styrelsen skriver i insändaren, att organisationen inte längre har förutsättningar att bedriva sin verksamhet, har man gjort sig beroende av skattefinansiering på ett sätt som strider mot organisationens egna huvudprincip att: ”Finansieringen av verksamheten ska i huvudsak och på lång sikt ske genom näringslivets ekonomiska insatser”.
Det stämmer att det totala antalet timmar för rådgivning till nyföretagande minskat, men det kompenseras bland annat av att rådgivningen nu ges i grupp istället för enskilt och därmed når fler nyföretagare vid varje tillfälle. I avtalet ställs också tydliga krav på att rådgivningen ska ske jämlikt över alla 14 kommuner i Fyrbodal. Historiken visar en övervikt på rådgivning i Trestadsområdet.
Utöver avtalet finansierar även Fyrbodals kommunalförbund flera stödaktörer som stöttar nyföretagare på olika sätt med kostnadsfri rådgivning. Nyanlända och unga är prioriterade målgrupper som fortfarande har tillgång till kostnadsfri rådgivning. Det finns dessutom många privata aktörer som erbjuder enskild rådgivning, dock inte skattefinansierat.
Utöver detta har också tydliga statliga satsningar gjorts bland annat på digitala verktyg, där olika myndigheter som till exempel Skatteverket och Bolagsverket samverkar för att göra såväl företagsstarten som driften av företaget så trygg som möjligt.
I Fyrbodal finns drygt 28 000 företag, 98 procent av dessa har färre än tio anställda. Att vi i upphandlingen valt att lägga mer fokus på dessa har fler anledningar. En av dem är stora generationsavgångar och en avmattning av konjunkturen.
I en kommande lågkonjunktur krävs att våra företag ökar insatserna för att fortsätta utvecklas och vara konkurrenskraftiga. Innovationskraften måste stärkas liksom satsningarna på kompetensutveckling och matchning.
Precis som Nyföretagarcentrum Väst skriver är ett högt nyföretagande viktigt. Det är därför glädjande att se att nyföretagandet i Fyrbodals 14 kommuner generellt ligger på samma nivå som andra kommuner i landet.