Att bryta skolsegregationen betyder inte att flytta elever från Kronans skola till andra skolor. Ur demokratisk synvinkel är det viktigt att involvera eleverna i beslutet och särskilt när det gäller deras skolgång och deras framtid.
Enligt Lg11 har eleverna rätt till delaktighet och inflytande och kan påverka sin situation. Utbildningsförvaltningen kan blanda in eleverna på olika sätt genom till exempel att skicka enkäter till elever på kronan eller intervjua dem och lyssna på deras åsikter.
Ta elevernas åsikter på allvar i diskussionen ”Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad”. Barnkonventionen artikel 12
Vi ska bryta ojämlikheten på alla plan, det måste vi prioritera. Jag vet att vi har många lärare och resurser i utsatta områden ”personal täthet”, men har vi fått bättre resultat? Svaret är nej. ”Årets resultat är 44,9% som är behöriga till gymnasiet på Kronans skola”. (TTELA 14 jul 2020).
Ändra tankesättet och strategin, ha en ny tanke ta hjälp av kompetenta personer som har rätt kunskap och relevanta redskap som kan göra skillnad. Vi ska hjälpas åt för att alla elever ska få de bästa förutsättningarna för att nå bästa resultat. Det är nödvändigt att utveckla metoder och förändra metodiken för att stödja dessa elever. Vi har ett gemensamt ansvar att bryta ojämlikheten i samhället och särskild i skolor. Segregationen som många upplever beror inte på ett speciellt område utan på hela samhället. Det krävs förändringar och utvecklingar i många plan, jag är väl medveten om att det är jättestor utmaning. Men frågan är, vågar vi utmana oss?