Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Jessica Gow/TT
Bild: Jessica Gow/TT

Vuxenutbildningen har en viktig betydelse

När arbetslösheten skjuter i höjden och många tvingas omvärdera sina framtid får vuxenutbildningen en särskilt viktig betydelse.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Den ger en chans till omställning som både individen, företagen och samhället så väl behöver. Nu måste vuxenutbildningen få de bästa förutsättningarna. Inte minst gäller det svenska för invandrare (sfi) som är en helt nödvändig språngbräda in i det svenska samhället.

Lärarna inom vuxenutbildningen har haft det extra besvärligt under coronapandemin. Vår granskning visar att hälften av dem inte klarade att genomföra undervisningen enligt plan.

Inom Kunskapsförbundet Västs kommunala vuxenutbildning är bilden delvis annorlunda. Det beror till stor del på att lärarfack och arbetsgivare samarbetat kring förändrad undervisning och de nödvändiga it-resurserna i utbildningen. Datorer har kunnat lånas ut till elever och de har kunnat få hjälp i skolan i små grupper. Men även om lärares fortbildning tidigt fokuserat på it-användning, så har kvalitén på undervisningen ändå blivit lidande när lärare fått nya och fler arbetsuppgifter.

Den ökade arbetsbelastningen ska ses i ljuset av att pressen på lärarna inom vuxenutbildningen under lång tid ökat. Lärare har fått undervisa på fler kurser och undervisningsgrupper med fler deltagare. Det påverkar förstås möjligheten att bedriva undervisning med hög kvalitet. Vi har tidigare visat att det finns skillnader mellan de lärare som arbetar på utbildningar som upphandlats och de som arbetar inom vuxenutbildning i kommunens egen regi. De som arbetar hos de förstnämnda är generellt mer missnöjda med sina arbetsvillkor än de som är kommunalt anställda.

Vårt krav är alltså att inte splittra upp utbildningssystemet ännu mer utan att omedelbart avveckla entreprenadssystemen. Dessutom måste de som har ansvaret för vuxenutbildningen – kommunerna – genomföra en kraftsamling för att erbjuda lärarna attraktiva arbetsvillkor. Vuxenutbildningen kan bidra till den kickstart för ekonomin som många efterfrågar. Men då måste förutsättningarna finnas.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund

Lisa Gottlow och Annelis Månsby, föreningsombud, Lärarnas Riksförbund, Kunskapsförbundet Väst