Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Är Trollhättans stad ute och cyklar gällande befolkningen?

I presentationen av det kommande bostadsområdet Vårvik, tidigare kallat Knorren skriver kommunen "Vårvik är en viktig pusselbit för att Trollhättan skall kunna bli 70 000 invånare till år 2030. Tanken är att Vårvik ska bidra med boende för cirka 3000 – 4000 personer vilket motsvarar vad Trollhättan brukar öka under en fyraårsperiod." Samma dokument avslutas med en uppmaning till dem som vill bygga att höra av sig till kommunen.

Är det då sant att Trollhättan brukar öka med 3000-4000 personer på fyra år, det vill säga 750 – 1000 personer per år? Absolut inte! Sedan 1971 finns det bara ett enda år då befolkningen ökat med mer än 750 personer, och det är flyktingkrisens 2016. Om vi ser på de senaste 20 åren har kommunen bara ökat med mer än 500 personer vid fyra tillfällen: 1994, 2006, 2013 och 2016. Påståendet att kommunen brukar öka 3000-4000 personer på fyra år är alltså grovt felaktigt.

Hur kan kommunen påstå något sådant? Antagligen beror det på den totalhavererade befolkningsprognosen från hösten 2017, där befolkningen påstås öka med 785 personer 2017 och därefter bara mer och mer för varje år. Denna prognos skrevs i oktober 2017. Verkligheten är att kommunen ökade 486 personer år 2017 så prognosen var 300 personer (60 procent) fel samma år den skrevs.

Befolkningsprognoser stammar ytterst på data från SCB som uppger att de gör antaganden utifrån tidigare år. Vad som hände 2017 är förmodligen att SCB räknade med att Trollhättan skulle växa på samma sätt som flyktingkrisens 2016. Vad gäller prognosen är därför kommunen förmodligen lurad av SCB.

Kommunens prognos för 2018, skriven i oktober 2018, är mer realistisk, men det finns ett besynnerligt hopp från 2018 till 2019. Man tror att 2019 ska befolkningen öka 858 personer, vilket kan jämföras med utfallet för 2018, som blev 490 personer. 490 till 858 personer, det är en ökning med 75 procent! Varför? Om befolkningen ska öka 858 personer 2019 så blir det 214 personer per kvartal. Utfallet årets första kvartal är en folkökning på 59 personer. Det känns som om prognosen från 2018 också får ses som totalhavererad. Det kan vara så enkelt att det finns en matematisk funktion i SCB:s beräkningsmodell som fortfarande påverkas av rekordåret 2016. Skepsis mot en beräkningsmodell som levererat skräp kanske vore en bra idé?

En annan allvarlig sak är att prognosen 2018 räknar med att antalet levande födda 2022 skall vara 24 procent högre än det faktiskt var 2018. Ska vi tro på den uppgiften? Om vi inte tror på den, vad tror vi då om behovet av framtida förskolor och skolor?

Om man ser på det faktiska byggandet har det sedan januari 2016 påbörjats bostäder för cirka 1930 personer (963 bostäder enligt SCB) medan befolkningen ökat 1850 personer. Rent krasst bör Trollhättan alltså snart ha byggt bort det behov som skapades rekordåret 2016.

Informationen på kommunens sida är därför grovt felaktig och man undrar om kommunen själv tror på vad som står där. Om kommunen själv tror på vad som står så är kommunen ute och cyklar. Om kommunen inte tror på vad som står där lurar den presumtiva byggherrar. Vem drar i nödbromsen?

Dag Kihlman