För mig blir det bil eller SJ i framtiden – inte Västtrafik

Jag har i flera år undrat över Västtrafiks betalsystem. Nyss var jag i Uddevalla. När jag skulle resa hem, en resa på cirka 5 mil, kostade det ena alternativet 97 kronor och det andra 200 kronor!

ANNONS
|

Jag tog den ”billigare” resan och min kompis och jag avstod från att äta lunch för resan senare var mer byten och som sagt mer än dubbelt så dyr. (bensinen hade kostat mig cirka 40 kronor och jag var ändå tvungen att ta bilen tre kilometer för att kunna åka).

Andra gånger när jag rest med buss och tryckt på plus och tryckt av mig och anslutande buss varit försenad har jag fått betala en ny resa!

Då jag besöker Trollhättan, en tågresa på cirka 24 minuter, kostar SJ 51 kronor och Västtrafik 69 kronor. Logik? Vid besök i Stockholms kranskommuner kostar en resa för mig som pensionär 23 kronor från centralen!

ANNONS

Mycket konstig prissättning hos Västtrafik, när det blir betydligt billigare att ta bil, som vi som bor på landet ändå måste ha, än att resa med ”vår egen” Västtrafik! De brukar kontra med att pensionärer reser ”gratis”. Det är inte sant. Vissa kommuner betalar Västtrafik för detta medan jag inte har någon rabatt eller fördel i min kommun, men här går också de få bussar som går nästan tomma.

Nej i framtiden blir det bil eller SJ! Så staten kan sluta uppmana mig att åka kommunalt!

Besviken resenär

Svar:

Tack för dina synpunkter. Det var tråkigt att höra att vi inte kunnat göra dig nöjd. Vi vill naturligtvis ha så låga priser som möjligt för våra kunder, samtidigt som vi måste säkerställa att vi kan fortsätta utveckla kollektivtrafiken och möta det ökande resandet.

I många fall är det billigare att åka med kollektivtrafiken, i synnerhet när det gäller pendlingsresor, men ibland är bilen billigast. Förutsättningarna kan se väldigt olika ut beroende på var du bor, hur du kör och vilken bil du äger.

Vi har andra principer i vår prissättning jämfört med privata aktörer, vilket gör att priserna ofta inte är direkt jämförbara. För våra kunder är det viktigt att kunna vara flexibla med vilken avgång man tar eller när man köper sin biljett. Därför har vi alltid samma pris för alla avgångar, oavsett när man reser eller köper sin biljett. Dessutom ingår även anslutningsresor i biljetten för att man ska kunna ta sig kollektivt från eller till tågstationen. Privata tågbolag låter ofta efterfrågan styra biljettpriset, vilket gör att priserna varierar beroende på när man köper sin biljett och vilken avgång man väljer.

ANNONS

Vår prissättning ska gynna de som reser mycket. Genom periodbiljett eller återbäringen i Västtrafik To Go blir priset per resa lägre ju mer man åker. Resenärer med periodbiljett får dessutom ta med tre barn under 20 år gratis.

Beträffande seniorrabatt erbjuder Västtrafik kommunerna så kallade seniorkort. Det innebär att kommunerna kan välja att betala en avgift till Västtrafik och att senioren då har fria resor i sin hemkommun. På så vis har en betydande andel av regionens seniorer idag tillgång till seniorkort.

Att jämföra priser mellan olika län är komplicerat. Förutsättningarna är ofta så olika att det blir omöjligt att göra en helt rättvis jämförelse. Det är många faktorer som påverkar priset, exempelvis det totala trafikutbudet i länet, hur stort länet är, befolkningstäthet, hur prisstrukturen är uppbyggd beträffande zoner och hur man väljer att sätta priserna beroende på hur ofta man reser.

Mette Ramquist

Västtrafik

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS