Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Izabelle Nordfjell/TT

Fordonsbelysning under utredning

”Det handlar inte om att du har glömt att knäppa av helljuset. Det handlar om att ditt fordon har inget halvljus”. Frustrerad tar man diskussionen igen med fordonsägare vars bilar har en belysning som är så stark, att den bländar.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Frustrationen är inte bara min. I England finns en protestgrupp, med det lysande namnet ”Lightmare”. De har fått igenom kravet att situationen måste undersökas. Från och med april 2018 så ligger ärendet hos FN. Närmare bestämt hos World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29).

Lagen om halvljus under dagen, har funnits i Sverige sedan 1977. Sedan 2013 så har resten av EU lagstiftat om "Daytime Running Lights (DRL)". De nya EU-reglerna lämnade fältet öppet för tillverkarna av fordonsbelysning. Som introducerade Xenon och LED som ersättning för den mildare halogenen. Ny statistik visar att den bländande effekten som Xenon och LED utgör, också har blivit orsak till en ökning av trafikolyckor. Framförallt för motorcyklister, fotgängare och cyklister.

Staffan Dunér