Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Har en lång livserfarenhet och ambition för bostadsrätten

Replik
Svar till QRT, ”Minoriteter ska inte lyssnas på”, 3 juni, Är bostadsrätt verkligen rätt för alla?

Tack för gratulationen, QRT, även om den inte känns vänligt menad utan främst tycks vara en ironisk yttring från din sida.

Har definitivt inte velat ge sken av att jag fullt ut ”vet hur en slipsten ska dras” efter ett år på ordförandeposten. Men jag är faktiskt ingen gröngöling, utan har lång livserfarenhet och en ambition att vi ska göra ett bra jobb i styrelsen. Själv har jag helt klart en del att lära om styrelsearbete men det förvånar stort att du, som suttit i din förenings styrelse i 30 (!) år, ännu inte förmått påverka arbetssättet i ”rätt” riktning! Och varför bor du kvar…?

Att jag svarade på den tidigare insändaren, beror på att tveksamma generaliseringar lättvindigt görs om bostadsrättsföreningars styrelser och deras arbete. När någon är bitter och spyr sin galla, som sprids vitt och brett, och dessutom vill göra gällande att så här går det till över allt, så måste någon protestera. Med min rubrik ”Gnällspikar undanbedes” ville jag provocera och det lyckades uppenbarligen! Men det viktiga var förstås att få ut ett annat budskap/perspektiv, än det som beskrivs i tidigare insändare. Myntet har ju alltid två sidor.

Minoriteter har väl ofta svårt att få respons. Såvida dom inte går ihop och blir en majoritet i en demokratisk organisation, som exempelvis en bostadsrättsförening är. Om argumenten inte räcker för en majoritetsbildning, så är dom kanske inte övertygande. En seriös styrelse lyssnar givetvis på medlemmarnas synpunkter och informerar om vad som händer och sker. Information kan ges via olika kanaler. Mest information får givetvis den, som till exempel går in på föreningens hemsida om man har en sådan. Det är ett snabbt och effektivt sätt att nå ut till medlemmarna. Stämmoprotokollen kan också läsas av alla.

Givetvis stöttar jag inte dålig behandling av medlemmar, men motsatsen kan heller inte tolereras. Då syftar jag på medlemmar som tyvärr inte tycks trivas om dom inte får klanka på styrelsen. Sådana tendenser kan dock ibland bero på personlighetsstörningar hos individen eller andra svårigheter. Då får styrelsen helt enkelt ta smällarna, för dessa fall är ganska hopplösa att komma vidare med. Samarbetsviljan måste finnas. Därför vill jag här slå ett slag för en schysst dialog människor emellan!

Blomman 1.0