Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hur ska vi få våra liv att gå ihop?

I hela staden stängs vägar och parkeringar av hela ­tiden. På Österlånggatan ska det grävas i tre år, och hela tiden annekterar projektet fler och fler parkeringsplatser. Har ni tänkt på att det bor människor där, människor som behö­ver bilen för att kunna ut­föra sina arbeten samt få det vardagliga att gå ihop.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Hur kan det ta tre år att genomföra renoveringen av 500 meter? Med dagens ­maskiner och god vilja borde detta kunna göras mindre smärtsamt för de boende. I vilket fall borde arbetet utföras i etapper så att vi kan få till parkeringar för våra bilar, som vi faktiskt är tvungna att ha många utav oss för att forsla oss mellan arbetena.

Hur kan Trollhättans stad ens ge tillstånd för arbeten som är så dåligt projekterade?

th

Svar direkt

Vi förstår att din situation är obekväm och är ledsna för att du upplever problem i vardagen. Projektet på Österlånggatan genomförs just för att undvika problem i vardagen framöver. Det handlar om att säkerställa att alla får rent vatten i kranen och slipper källaröversvämningar i framtiden. Vissa ledningar på Österlånggatan grävdes ner på 40-talet, de behöver bytas ut och moderniseras. Ledningar behöver ha stora dimensioner (för att till ­exempel hantera stora regnmängder) och måste ligga långt ner i backen för att inte vattnet ska frysa under vinterhalvåret. Schakterna behöver alltså vara både djupa och ganska breda. Ibland är förhållandena under marken inte särskilt gynnsamma och vi måste spränga bort berg. Det tar tid. Arbetet är indelat i tre etapper där förflyttning görs successivt för att ta upp så liten yta som möjligt.

Vi är medvetna om att flera upplever parkeringar som ett problem. I det ­berörda området finns inte förutsättningar för att alla boende ska kunna räkna med en ”egen” parkering på gatan utanför sin bostad och givetvis blir möjlig­heterna till detta sämre vid arbeten. Det är också svårt att lösa tillfälliga parkeringar i området, det får helt enkelt inte plats. Vi har varit i kontakt med privata aktörer för att få hjälp med extra parkeringar under projekttiden men tyvärr har inte heller de haft plats över för att hjälpa. Men vi har också genomfört beläggningsmätningar för parkeringar i södra centrum som visar oss att det i stort sett alltid finns lediga parkeringsplatser – kanske inte exakt utanför bostaden men inom ett rimligt gångavstånd i området.

Elisabeth Linderoth

gatu- och parkchef, Trollhättans stad

Anna Jonsson

chef vattenutveckling, Trollhättan Energi