Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Inte helt enkelt att räkna ut klimatpåverkan

Replik
Svar till Jörgen Jörgensen ”Elen kommer väl bli dyrare?”, 6 maj.

Det är inte helt enkelt att räkna ut hur många mil en elbil behöver köra innan klimatpåverkan av tillverkningen kompenseras jämfört med att köra en bensin/dieselbil. Enligt ”Ny Teknik” från 24 oktober 2018 så tar det cirka 3,5 år eller 50 000 km för en elbil att kompensera för tillverkningen i dag.

Det vi vet är att tekniken utvecklas i rasande fart och att vi i dag har cirka 80 000 el/laddhybridbilar i Sverige av totalt cirka 4,7 miljoner bilar, vilket är mindre än två procent. År 2030 tror man att mellan 25–50 procent av alla bilar i Sverige är elbilar. Vid två miljoner elbilar beräknas elanvändningen i Sverige öka med fyra procent från i dag.

Priset på el kan påverkas av detta, men det är så många andra faktorer som också påverkar priset.

Vi på Trollhättan Energi tror inte att energin kommer att bli en bristvara däremot kan det bli effektbrist när många ska använda mycket el samtidigt exempelvis ladda sin elbil. Energiföretagen Sverige, branschorganisationen för Sveriges elproducenter/distributörer har nu startat igång projektet: ”Samling för nätkapacitet” där energibranschen ska diskutera problematik och möjliga lösningar för det framtida elnätet. Vi deltar och följer den dialogen.

Jonas Bergqvist

försäljningschef Trollhättan Energi