Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Karl af Geijerstam

Kan det vara så att Miljöpartiet inte har möjlighet att driva en grön regionpolitik?

När Miljöpartiet tillsammans med Alliansen i vår region tog bort ungdomsrabatten i kollektivtrafiken 2016 motiverades det med att en sådan rabatt bland annat utgjorde en teknisk utmaning för Västtrafik. Redan där och då sa vi i socialdemokrater att ett tekniskt system inte får prioriteras framför behovet för unga vuxna. Sedan dess har vi lovat att verka för ett återinförande av en ungdomsrabatt hos Västtrafik.

När vi nu lyfter en motion om att införa en rabatt för unga vuxna i kollektivtrafiken är det allt annat än den populism som Ulrika Frick i Miljöpartiet hävdar. Vi ställer oss frågande till varför en miljöpartist med sådan kraft motarbetar en motion som syftar till att öka incitamenten för unga vuxna att resa kollektivt. Kan det vara så att Miljöpartiet i Västra Götalandsregionen med sina 4,63% av rösterna - det klart minsta partiet i det blågröna styret i regionen - inte har möjlighet att driva en grön politik?

Vi kan absolut förstå idén om att ett parti vill ingå i en styrande koalition. Det är trots allt endast genom att ingå i ett samarbete, en majoritet, som ett parti kan påverka de beslut som fattas på riktigt. Men vart går Miljöpartiets gräns för när det är rimligt att ingå i en koalition?

För oss är det obegripligt varför just miljöpartister ska agera bromsklossar i förslag som stärker ungas möjlighet att åka kollektivt. Vi anser att när Miljöpartiet är som bäst förmår de flytta fram samhällsdebatten i en progressiv miljöpolitisk riktning. När de är som sämst förhandlar de bort grön politik för en illusorisk makt.

Marina Fransson (S)

Ledamot i kollektivtrafiknämnden

Malin Johansson (S)

Ersättare i kollektivtrafiknämnden